Berlingske Business

Skærpet konkurrence mellem københavnske modemesser

Bella Center tager kampen op med Øksnehallen ved at skyde penge i en tredje messe. Det skader København som modeby, fordi indkøberne mister overblikket, mener arrangøren af CPH-Vision i Øksnehallen.

Modemessen i Øksnehallen, CPH-Vision, får nu hård konkurrence fra den nyåbnede modemesse Goldfinger, som ligger i Tuborgs gamle tappehaller i Hellerup.

Bella Center har nemlig skærpet konkurrencen under den københavnske modeuge ved at skyde penge i en tredje messe. Foreløbig er godt 5.000 af Tappehallernes ca. 8.000 kvadratmeter udlejet til udstillere og planen er, at Goldfinger skal blive den førende modemesse i Europa.

»Jeg tror, at vi vil overtage en del af Øksnehallens udstillere,« siger Sune Rauer, der har stablet Goldfinger på benene. Han har allerede udlejet plads til mange af de udstillere, der ikke er plads til i Øksnehallen.

Skader København
Arrangøren af CPH-Vision i Øksnehallen kritiserer skarpt, at Bella Center har skudt penge i endnu en modemesse.

»De prøver at udkonkurrere os ved at henvende sig til de samme kunder. Men det kan ikke lykkedes, for vi har brugt seks år på at slå vores navn fast internationalt. I stedet risikerer de at skade København som modeby, fordi indkøberne mister overblikket og melder fra,« siger Jan Carlsen, arrangør og indehaver af Øksnehallens modemesse.

Han mener, at en af grundene til, at København har opnået så stor status som modeby er, at Bella Center og Øksnehallen henvender sig til hver sit segment.

»Der er kun 10 procent af indkøberne, som besøger begge messer. Derfor er det en fordel, at de helt præcist ved, hvor de skal gå hen,« siger Jan Carlsen.

Ekstra opmærksomhed
Informationschef i brancheorganisationen, Dansk Textil og Beklædning, Jens Bloch, mener derimod, at endnu en modemesse i hovedstaden vil være med til at øge interessen og opmærksomheden omkring København som modemekka.

»Der er en klar definering af de tre modemesser og tendenserne fra udlandet går mod mere og mere segmenterede messer. Det giver øget markedsføring til København som modeby,« siger Jens Bloch

Han ser ikke noget problem i, at Øksnehallens monopol som alternativ modemesse bliver brudt.

Dyr investering
Ifølge Peter Sabroe, der er chef for Copenhagen Fashion Fair i Bella Center, giver den nye messe i Hellerup allerede overskud. Men han vil ikke røbe, hvor stort det er.

»Man skal se investeringen over en flerårig periode,« siger Peter Sabroe, der heller ikke vil fortælle, hvor mange penge Bella Center har skudt i projektet: »Men det ikke er småpenge,« siger han.

København blev sidste år kåret som den næststørste modemesseby i Europa i antallet af besøgende og antallet af udlejede kvadratmeter. Og i år ventes godt 40.000 besøgende at lægge vejen forbi hovedstadens tre modemesser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen