Berlingske Business

Sjælsø Gruppen har slået to fluer...

Først købte Sjælsø Gruppen den gamle fabriksgrund på Frederiksberg af Royal Copenhagen - og så skabte man et nyt domicil til porcelænsfabrikken.

Sjælsø Gruppen har slået to fluer med ét smæk i forbindelse med den omfattende udflytning af Royal Copenhagens aktiviteter fra Frederiksberg til Glostrup.

I 2002 købte Sjælsø Gruppen den 48.000 kvadratmeter store grund i Smallegade, Frederiksberg, af Royal Copenhagen. Grunden var præget af et meget stort antal bygninger, hvoraf mange er bevaringsværdige. Sjælsø Gruppen har derfor tilbageført en stor del af området til det oprindelige udseende - med henblik på at skabe et nyt boligkvarter.

Og det må man sige er lykkedes. Foreløbig omfatter Den Kgl. Porcelænsfabriks gamle område en række projekter bestående af i alt 330 boliger, der sideløbende udvikles og udbydes, dels som ejerboliger, dels som andelsboliger.

Desuden er 11.000 kvadratmeter af den store fabriksgrund lejet ud til Georg Jensen og Royal Scandinavia, hvilket minder meget om en klassisk sale-and-lease-back ordning.

Det er meningen, at Sjælsø Gruppen har færdigudviklet og afhændet hele området ultimo 2006.

Det var den første »flue«. Den anden »flue« er Royal Copenhagens nye domicil i Glostrup.

Her kom Sjælsø Gruppen ind i billedet, da Royal Copenhagen selv havde lokaliseret grunden som en mulig ny placering. Men virksomheden ønskede ikke at købe - man ville hellere lave en lejeaftale. Resultatet blev, at Sjælsø Gruppen lavede en totalentreprise-aftale med virksomheden, købte grunden og stod for hele ombygningen og totalrenoveringen.

Sjælsø Gruppen kunne derefter afhænde grunden til private investorer i 2003, hvorefter Royal Copenhagen har lejet sig ind på en langvarig aftale.

»Vi har solgt ejendommen til slutinvestoren for over 100 mio. kr. Vores fortjeneste kan jeg ikke afsløre, men vi arbejder normalt med et dækningsbidrag på 20 procent, så nogen dårlig forretning har det ikke været,« konstaterer ejendomschef Bent Søndergaard, Sjælsø Gruppen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen