Berlingske Business
16:47Eks-storaktionær i Parken må opgive center i Glostrup

The Sims lokker pigerne til computeren

PC-SPIL: The Sims er det mest solgte PC spil nogensinde, og det har formået, hvad intet andet spil har kunnet: At lokke de store piger hen til computeren - og fået dem til at blive der, fordi det handler om menneskelige relationer, som de kan have indflydelse på.De må have puttet noget i spillet



Det har været på markedet et stykke tid - faktisk lige siden foråret 2000, og det er længe i en verden, hvor mange spiltitler har en levetid på nogle få måneder. Men det var også et spil, som besvarede et spørgsmål, som ingen havde kunne finde ud af at besvare:

Hvordan fik man pigerne til at fortsætte med at spille, når småbarnsalderen var forbi?

Pludselig var løsningen der: The Sims - det virtuelle dukkehus, hvor spilleren selv skaber personer, designer hjem og opfinder en handling. I løbet af ganske kort tid har spillet været med til at gøre computeren til et ganske almindeligt legetøj og værktøj for piger og kvinder, som har opdaget, at der findes mere end Syvkabalen.

Målgruppen som spilfirmaet Electronic Arts gik efter, var piger fra 14 år og opefter. Men spillet rammer mange flere. Børn ned til ni-ti års alderen spiller Sims, rigtig mange piger spiller, men også drenge og masser af voksne.

I følge spilforsker Carsten Jessen varer det heller ikke længe, før pensionisterne sidder foran skærmen. Den trend kan man se komme fra USA, hvor det allerede er meget mere almindeligt at voksne spiller.

Han synes, at the Sims er et fantastisk godt spil:

»Det er toppen af, hvad man har opnået indtil nu inden for den type spil. Temaet kender stort set alle, og det er derfor nemt at forstå, hvad man skal foretage sig og også relativt let at lære det - det er vigtigt, når man har villet have pigerne med. Et actionspil skal pigerne f.eks. sætte sig ind i, hvorimod drenge ved, hvad de skal foretage sig, fordi de kender den type leg og regler.«

Du bestemmer selv

En anden ting, som gør Sims til et godt spil, er, at det kan spilles på mange måder - man kan selv vælge efter sit temperament.

Carsten Jessen, som arbejder på Danmarks Pædagogiske Universitet, fortæller, at de på DPU har testet, hvordan børn spiller det - og det var meget forskelligt.

»Vi har ikke testet nok til, at jeg kan sige, at der er en helt klar kønsmæssig forskel, men det var mest typisk, at drengene ville konstruere, skabe nye ting og selvfølgelig som sædvanlig få det til at gå galt og more sig over det. De kan sagtens bruge tid på at bygge noget op og få det til at falde sammen igen - ikke kun husene, også de menneskelige relationer. De spiller både efter reglerne og eksperimenterer.«

Pigerne spillede det mere, som det umiddelbart skal spilles efter reglerne: »De vil samle en familie, få personerne til at udvikle sig og fungere. De bruger spillet som et avanceret dukkehus. De kan ikke selv bestemme det hele som i Barbielegen, men de kan påvirke relationerne, og i modsætning til serier på TV kan de selv gribe ind - det er vigtigt for dem. Ligesom det er væsentligt, at tingene udvikler sig, og at der konstant er noget nyt i gang. På den måde er spillet meget tæt på det, pigerne interesserer sig for, nemlig menneskelige relationer.«

Sims Online

Ved juletid begynder man at kunne spille The Sims Online. Til at begynde med bliver vi koblet på det amerikanske online-spil, for at komme i gang samtidig med USA, senere vil det blive oversat til dansk.

»Det vil give fantastiske muligheder, når man pludselig lukker op for et helt nyt legeunivers,« mener Carsten Jessen.

»Man kan få fat i en helt ny målgruppe, og folk får kontakt på tværs af alder. Jeg tror virkelig, at der her også er et marked for pensionister, når de får øje på det, og det varer ikke længe. Flere og flere ældre kaster sig over computeren. Det er mere spændende og giver mere liv selv at agere end at sidde og se på quizzer på TV.«

Allerede før online spillet er der meget Sim-trafik på Nettet, fordi der er opstået masser af adresser, hvor man kan hente ting til sit spil, ligesom der er diskussionsgrupper med folk, som udveksler ideer og ting.

»Jeg har set en 15-årig diskutere i diskussionsgrupper med folk langt oppe i 60erne, fordi de havde fælles interesse. Og så bliver alderen ligegyldig.«

Carsten Jessen er overbevist om, at spil som The Sims Online får indflydelse på folks sociale liv, fordi de i fremtiden kan sidde hjemme og interagere via TV- og computerskærm.

»Hvis vi tager pensionister som eksempel, så bliver det måske ikke lige så vigtigt at gå til bankospil, fordi man har et samvær med andre via netværk. Det betyder ikke, at man kommer til at holde op med at være sammen, men samværet forandrer sig. Og man kan ikke vide på forhånd, om det er godt eller dårligt. Det gode ved The Sims og lignende er jo, at man ikke bare bliver passive forbrugere, fordi der opstår fællesskaber på nettet. Det er selvfølgelig ikke godt forretningsmæssigt set, men det giver en anden type samvær og en anden type muligheder for kontakt. Er det godt, at man sidder foran skærmen i stedet for at gå hen og spille banko. Det bliver spørgsmålet, der skal stilles, og det bliver centralt på sigt - ikke i morgen, men måske om fem-ti år, for så spiller den her slags spil en rolle på linje med andre kulturelle udtryk, vi kender.«

Ironisk distance

Omgivelserne, The Sims udspiller sig i, er et typisk amerikansk forstadsmiljø.

»Det er det, man kender fra serierne på TV, men det giver sig heller ikke ud for andet. Man kunne sagtens forestille sig spil af denne type, som havde et andet tema og kunne sætte flere reflektioner i gang. Hvis man tager et spil som Civilization, har man jo forsøgt at indlemme politik, økonomi m.m. I den sammenhæng er The Sims klart på dukkehusniveau. Det morsomme er, at simmerne ofte opfører sig anderledes, end man forventer ud fra gængse regler. Det er nærmest ironi. F.eks. er de romantiske forhold ret firkantede og morsomme. Derfor er det meget tydeligt, der er en afsender bagved, som lige så meget sender en ironisk vittighed som en virkelighed. Det tror jeg ikke, unge mennesker har svært ved at opfatte. Og jeg er sikker på, at det er en ganske god grund til spillets succes,« siger Carsten Jessen.

Han mener, at spil af denne type nærmer sig en ny form for kunst, fordi de overrasker spillerne, som kommer til at reflektere over den virkelighed, de er i og over hvem, de selv er.

Det virtuelle dukkehus

I The Sims skal man opbygge og indrette sit hus, skabe en familie og sørge for at kontrollere og styre husets beboere, så alle er glade og tilfredse. Når først man har givet sine simmer karaktertræk, kan man ikke lave dem om og må sørge for at opfylde deres behov - lige fra de meget basale som at gå på toilettet, spise og sove til at få talt med vennerne, få sig en kæreste, blive gift og få børn, have smuk kunst på væggen og finde et interessant arbejde via computeren for at tjene penge nok til at købe ting.

The Sims grundspillet udkom i foråret 2000. Siden er der kommet fire udvidelses-spil, som giver spilleren mulighed for at lave flere ting med simmerne.

Det er udviklet af Will Wrights, som tidligere har lavet SimCity, hvor spillerne skal konstruere en by og få den til at fungere.

I alt er der på verdensplan langet 16 millioner Sims spil over disken - herhjemme er der foreløbig solgt 125.000 eksemplarer. Og succesen lader til at fortsætte. To nye titler er lige kommet, bl.a. får simmerne nu kæledyr, og det bliver muligt at sætte sit eget billede ind på en sim. Omkring ved juletid kan man begynde at abonnere på at spille online. Det vil sige, at man kan spille mod alle mulige andre Sims-spillere i hele verden og chatte med dem. Man kan skabe sin egen figur i en by og f.eks. forsøge at få et helsecenter op at køre. Det gælder om at gøre sit sted interessant for at få andre til at besøge det, så man kan tjene penge og måske ansætte nogle hjælpere, som kan tage sig af stedet, når man ikke selv er online. Sims kommer også til Playstation 2.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen