Berlingske Business
17:42

Sikkerhed til søs

Sø-ro: »Aldrig mere Titanic« var udgangspunktet for etableringen af søredningssystemet AMVER. I går blev syv danske rederier hædret for deres aktive indsats for at skabe større sikkerhed til søs i det internationale AMVER-samarbejde.

Den amerikanske viceambassadørs residens i Charlottenlund dannede med sit navn Sø-ro i går meget passende ramme om, at syv danske skibsrederier blev hædret for deres indsats i det verdensomspændende søredningssystem AMVER. Systemet er et internationalt program, der yder hjælp til skibe i havsnød, og hele danske 81 skibe blev hædret for deres aktive deltagelse i 2001.

Hædersbevisningerne i form af diplomer, vimpler og plaketter blev overrakt ved den amerikanske ambassadør, Stuart A. Bernstein, der udtrykte sin dybeste respekt for de danske sejleres professionalisme og medmenneskelighed.

Deltagelsen i AMVER er frivillig, gratis og åben for skibe fra alle lande. Ideen er, at skibene dagligt rapporterer deres positioner på havet til AMVER, som skaber en oversigtsbillede, der transmitteres til redningscentre over hele verden. Billedet viser også skibenes kaldesignaler, profiler, hastighed, medicinske formåen samt kursen. I en nødssituation kan redningscentrene på den måde udpege det nærmeste redningsskib, som er bedst udrustet til at komme til hjælp.

Blandt andet blev 504 mennesker reddet i 1994, da seks AMVER-skibe skiftede kurs for at komme passagerer og besætning på et krydstogtskib til undsætning. I dag deltager flere end 12.000 skibe fra 140 nationer i samarbejdet, og i gennemsnit rapporter 2.800 fartøjer deres positioner til AMVER hver dag.

Ud over de 81 danske skibe, der i år bliver hædret af den amerikanske kystvagt for deres indsats, deltager et tilsvarende antal skibe fra Danmark i AMVER. Diplomerne går blot deres stavn forbi, fordi de ikke opnåede de krævede 128 dages rapportering af deres positioner i 2001.

På Søro-residensen gik hædersbeviserne i går til følgende rederier:

Dannebrog Rederi A/S (1 skib), J. Lauritzen A/S (10 skibe), A.P. Møller (21 skibe), D/S Norden (3 skibe), Thor Chartering A/S (1 skib), A/S Dampskibsselskabet Torm (11 skibe) og Tschudi & Eitzen Ship Management (Denmark) A/S (20 skibe).

cad@berlilngske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen