Berlingske Business

Sig »yes« til din spilmakker

Sig »yes« til  din spilmakker - 1
Det er nu muligt både at samtale og spille online over Xbox. Foto: Scanpix

For første gang i de digitale spils historie kan man nu indgå i et verdensomspændende spilsamfund, hvor alle taler live med hinanden via mikrofoner.

»Hey, er du fra Danmark? Jeg er fra Schweiz. God jul og godt nytår. Hvordan er vejret hos jer?«

Min fremmede ven og jeg sidder i hver vores Ferrari i startområdet og venter på, at det hvidternede flag skal falde i spillet Project Gotham Racing 2. Ventetiden kan vi ligeså godt bruge på lidt smalltalk, og her gør det ikke noget, at vi bor i hver sit land og aldrig har mødt hinanden i virkeligheden.

»Her i Danmark regner det, er du for resten god til at køre Ferrari?«

»Ach, min kone er bedre,« når schweizeren lige at sige, før starten går, og min nye ven og jeg trykker speederen i bund på samme virtuelle racerbane et sted i et ikke-eksisterende land.

For to måneder siden blev det for første gang muligt at koble sig på Internettet i Danmark med Microsofts spilkonsol Xbox og dermed tale med mennesker fra hele kloden, imens man spiller.

Hidtil har den mulighed kun eksisteret sporadisk for særligt energiske PC-spillere og PlayStation-brugere, men det har Microsoft lavet om på. De har opbygget deres Xbox-konsol specielt med henblik på talemulighed og sælger onlineadgang sammen med mikrofon og headset. Resultatet er et helt nyt, verdensomspændende spilsamfund med meget mere realistisk atmosfære.

15-årige Casper Hansen fra Fyn har været med på Xbox-live fra begyndelsen, og han er ikke i tvivl om, at spiloplevelsen er blevet bedre.

»Det var helt vildt mærkeligt første gang, jeg loggede på nettet, for pludselig sad jeg og spillede med vildt fremmede amerikanere, der bare sad og snakkede. I begyndelsen var jeg lidt genert og sagde bare »yes« og »no«, når nogen spurgte mig om noget. Men nu har jeg vænnet mig til det og er blevet ven med en hollænder, en amerikaner og en hel del danskere, som jeg spiller med og snakker med, men som jeg aldrig har mødt,« fortæller Casper Hansen.

Med Xboxens store satsning på online-spil og talemulighed håber Microsoft at indhente deres store konkurrent Sonys PlayStation 2-konsol, der stadig er langt mere udbredt. Op til jul er markedet således blevet oversvømmet med Xbox-spil med online-mulighed, imens PlayStation stadig ikke er så optimeret, hvad angår talemulighederne på nettet.

Konkurrencen på spilmarkedet er benhård, og i forbindelse med lanceringen af Xbox-live i USA i foråret konstaterede Robbie Bach, leder af Xbox-enheden under Microsoft-koncernen, at det netop er på Internettet, at spilkrigen skal vindes.

Med en efter danske forhold ejendommelig sammenblanding af patriotisme og markedsføring lanceredes Xbox-live for tre uger siden til de amerikanske soldater i Irak. Ligesom den amerikanske læskedrik Coca-Cola under Anden Verdenskrig blev en slags moralsk booster for soldaterne og et symbol på den amerikanske livsstil, så håber Microsoft antagelig på, at Xbox og digitale spil kan opnå samme rolle for soldaterne i Irak.

Lanceringen af Xboxen til soldaterne kaldes for Operation Live Connection, og meningen er, at soldaterne skal glæde sig over at kunne tale med deres familie i USA samtidig med, at de spiller med dem. Eller som løjtnant Edward Reynard fra U.S. Air Force i bedste markedsføringsstil sagde under lanceringen af Operation Live Connection:

»Xbox Live giver mig mulighed for at spille mine favoritspil med mine venner og min familie nøjagtig, som hvis jeg sad i sofaen sammen med dem hjemme i Garden Grove«.

Det er for tidligt at få de danske tal for køb af online-adgang i forbindelse med julesalget, men i efteråret havde Xbox solgt 500.000 live-abonnementer på verdensplan, imens PlayStation 2 alene i Danmark havde solgt hele 10.000 online-adaptere. Begge parter har haft store forventninger til julesalget i et år, hvor salget af spil og spilkonsoller har slået alle rekorder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen