Berlingske Business
13:15Nissan indstiller bilproduktionen i Japan

Sidste finpudsning af metroen

Om godt to en halv måned vil 60.000 skifte transportmiddel. Ørestadsselskabet åbner den første strækning på den nye københavnske metro 19. oktober, og allerede nu testes køreplanerne under jorden.

Mens damerne slæber på fyldte udsalgsposer fra Magasin, kører de førerløse tog 18 meter under gaden allerede efter en stram køreplan.

Et nyt kapitel i hovedstadens trafikale historie er ved at skrives, og alt er ved at gøres klar til dronningen klipper den røde snor. 19. oktober åbner første etape af den nye Metro; 11 spritnye stationer, fra Nørreport til Lergravsparken i Ørestaden, og fra Nørreport til Vestamager.

På vej ned i hullet på Kongens Nytorv, der hvor varehusets gamle parkeringsplads lå, flyder der stadig med brugte skiver til vinkelslibere, og ledningerne hænger ud fra vægge og lofter. Grundstrukturen er på plads, med mammutstore rulletrapper og indhug i væggene, hvor nye billetautomater snart skal stilles op. I tusindvis af håndværkere, byggeledere og borebisser har i godt seks år haft deres daglige gang under jordens overflade - nu er det den sidste finish, der er taget fat på; skilte, bænke, affaldsstativer og gelændere.

Lyset er der tænkt særlig meget over. Om dagen skinner solens stråler ned igennem små glaspyramider i gadeplan og helt ned til perronen. Udsmykningen står dagslyset også for, idet små glasprismer sørger for underjordiske regnbuer i miniformat, der hele dagen svæver rundt i det enorme rum.

Om natten sendes kraftigt kunstigt lys op mod loftet, hvor en spejlkonstruktion vil kaste lyset tilbage. Lyset vil være ensartet om dagen og natten, lover Ørestadsselskabet, der til at begynde med vil køre i døgndrift fredag og lørdag. I hverdagene forlader de første tog stationerne klokken fem om morgenen, og den sidste afgang er klokken et om natten.

Ørestadsselskabet forventer, at 60.000 dagligt vil benytte den nye metro efter åbningen. Når anden etape indledes til marts næste år, fordobles passagerantallet, og når anden etape afsluttes i slutningen af 2003, vil 180.000 passagerer køre med de nye metrotog.

Den sidste etape, fra Lergravsparken til lufthavnen, er først klar i 2007, vurderer Ørestadsselskabet. Men når den står klar, vil en kvart million dagligt transporteres under jorden.

Efter at vi er kravlet ned ad de endnu ikke tilsluttede rulletrapper, står vi i bunden af stationen på Kongens Nytorv. Herfra vil man om godt 2,5 måneder kunne nå Nørreport i løbet af to minutter, og mens man venter på den næste afgang (togene kører med tre minutters intervaller), vil man ikke være generet af skidt, møg og lugt fra banelegemet, der er adskilt fra perronen af glasskydedøre. Dørene åbnes først, når toget er kørt ind på perronen. Det isolerer både for kulden og for støjen. Faktisk kan vi føre en samtale med normal stemmeføring, mens et metrotog kører bort fra perronen mod Amager. Praktisk og komfortabelt, præcis som metroen forhåbentlig vil være for de kommende brugere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen