Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Shippingmand bliver vognmand

I mange år har hans job været i rederibranchen, men om kort tid skifter Erik Østergaard til vognmændenes interesseorganisation Dansk transport & Logistik.

Erik Østergaard forlader det dansk-tyske statsrederi Scandlines for at blive førstemand og direktør i vognmændenes interesseorganisationen Dansk transport & Logistik.

Det sker på et tidspunkt, hvor rederiets ejere - Trafikministeriet og Deutsche Bahn - på ny kæmper, så det brager, om hvilken plan man skal følge i de kommende år. Om der skal trækkes ekstra penge ud af rederiet, der for tiden har det økonomisk godt.

At økonomien er sund har Erik Østergaard så afgjort sin andel i. Han har i adskillige år været med til at præge udviklingen i Scandlines, hvor han har set administrerende direktører komme og gå, da han i årevis har været nummer to i rederiet.

Flotte skudsmål
Nu er tiden imidlertid inde til at rykke et niveau op, hvilket ikke blev i Scandlines. På vej ud af døren får han nogle meget flotte skudsmål fra blandt andre de ansattes repræsentanter.

»Vi ønsker Erik Østergaard og hans familie al mulig held fremover, siger mange tak for vores samarbejde gennem mange år, og vi skal være de første til at sige velkommen tilbage, hvis det skulle blive aktuelt. Alt hvad han har stået bag - giver i dag medarbejderne troen på, at der også er fremtid for rederiet, hvis broforbindelsen mellem Danmark og Tyskland på et eller andet tidspunkt dukker op af Østersøens tåger,« siger talsmanden for medarbejderne i rederiets Hovedsamarbejdsudvalg, Peter Vindum.

Også Scandlines administrerende direktør Peter Grønlund havde gerne set, at Erik Østergaard var blevet i rederiet:

»Jeg beklager meget Eriks beslutning. Erik er en kompetent og dygtig leder med et stort ansvarsområde i Scandlines. Han har således i de seneste år haft koncernansvaret for rederiets færgeruter, driften af færgerne samt for personale, herunder overenskomstforhandlinger, Scandlines omfattende indkøbsaktiviteter samt de tekniske og nautiske afdelinger. Erik har også haft stor betydning for omdannelsen af DSB Rederi til Scandlines samt for selskabets forretningsmæssigt særdeles positive udvikling i de senere år,« siger Peter Grønlund.

Målrettet og ambitiøs
Erik Østergaard har været i Scandlines-koncernen siden 1990, dengang det hed DSB Rederi. Han er 45 år og er uddannet som shippingmand i rederiet Knud I. Larsen.

Herefter kom han til BR Marine Consult. Han har arbejdet for Danida og har studeret økonomi og management på IMD i Lausanne samt på University of Chicago's Graduate School of Business, hvorfra han har en MBA.

Chefens højre hånd
I de seneste 14 år har det været statsselskabet, hvor han igennem årene som højre hånd for skiftende administrerende direktører har været med i den strategiske udvikling af selskabet.

Herunder fusionen med Deutsche Fährgesellschaft Ostsee for at skabe Scandlines AG og fornyelsen af rederiets flåde.

Hans arbejdsprofil bliver betegnet som målrettet, ambitiøs og meget forretningsorienteret.

I Dansk Transport & Logistik skal Erik Østergaard afløse den ordførende direktør Michael Svane, som er på vej videre til erhvervs- og interesseorganisationen HTS.

Michael Svane er ferm til at kommunikere, og det bliver givet en opgave at løfte for Peter Østergaard.

Organisationsarbejde og politiske forhandlinger, som bliver en del af hans hverdag i interesseorganisationen Dansk, Transport & Logistik, er han som sådan ikke ubekendt med.

Erik Østergaard er formand for Bilfærgernes Rederiforening og blandt andet bestyrelsesmedlem i Det Europæiske Maritime Udviklingscenter og Handels- og Søfartsmuseet.

Endelig er han medlem af en række komiteer i den danske og den svenske rederiforening samt i den internationale rederiforening ECSA.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen