Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Shells sænkede olieskøn sætter lup på hele branchens reserver

Hele branchen skal undersøges, efter at Royal Dutch/Shell reducerer størrelsen af selskabets oliereserver med 20 pct.

Det var en stor tryllekunst, men den var dyr. Verdens tredjestørste olieselskab, Royal Dutch/Shell, fik over weekenden 3,9 mia. tønder olie til at forsvinde op i den blå luft. Dét nummer kostede et syv procents fald i aktiekursen. Chokket får nu investorer, aktieanalytikere og kreditvurderingsfirmaer til i kor at kræve undersøgelser af alle de store olieselskabers reserver.

Shell måtte forleden indrømme, at selskabets kendte oliefelter indeholdt 20 pct. mindre olie, end selskabet hidtil har påstået i regnskaberne. Eller sagt på en anden måde er Shells kendte oliereserver skrumpet fra 13 til lidt under ti års forbrug. Og da olieselskabers værdi - og dermed aktiekurs - i høj grad bestemmes af mængden af kendte oliereserver, de behersker, er indtægter i omegnen af 100 mia. dollar hermed gået op i røg.

Som i alle rigtige tryllekunster er olien ikke sådan rigtig forsvundet, for det hele handler om bogføring. Olieudvinding er en alt andet end eksakt videnskab, og vurderingen af et nyt oliefelts potentiale - eller gammelt for den sags skyld - er meget usikker. Derfor karakteriserer selskaberne oliefelter og deres potentiale som mere eller mindre sikkert. Jo mere sikkert potentialet er, jo mere er det værd i regnskaberne.

Optimistisk bogføring
Meget tyder nu på, at Shell har været rigtigt optimistiske - for nu at sige det pænt - i vurderingen af selskabets reserver. Eksempelvis deltager Shell sammen med to af de andre store selskaber i udviklingen af et relativt nyt, enormt australsk felt, Gorgon. Men mens de andre selskaber ikke bogførte eventuel fremtidig udvinding som »sikker«, var man ikke så smålig hos Shell.

»Vi forventer, at de fleste af disse reserver med tiden kan blive ført tilbage i regnskabernes »sikker«-kategori i takt med, at felterne modnes,« sagde selskabet i en udtalelse.

De andre selskaber har da også haft travlt med at pege fingre ad Shells bogføringspraksis for at isolere problemet dér. Men den køber hverken investorer, analytikere eller myndigheder uden videre. Fra mange sider lyder der nu krav om nærmere undersøgelser af alle selskabers oliereserver. Det er en øvelse, de amerikanske børsmyndigheder allerede er i gang med, og det er muligvis derfor, at Shell selv krøb til korset.

Af frygt for den deraf følgende ballade benyttede flere investeringsbanker lejligheden til at sænke deres købsanbefalinger af de store olieaktier.

På markederne fulgte aktierne hos de andre store selskaber Shells noget af vejen nedad.

Manglende reserver
Efter nedskrivningen af oliereserverne er Shell, der i forvejen er mindre end hovedkonkurrenterne ExxonMobil og BP, sakket yderligere bagud. Alle selskaber får stadig sværere ved at finde nye oliefelter i takt med, at verdens olie rinder ud. Men Shell har i forvejen færre sikre reserver end konkurrenterne.

Der er delte meninger om, hvorvidt Shell har overdrevet oliereserverne med vilje. Nogle påpeger, at Shells olieudvindingsenheder indtil for nylig var meget selvstændige - for ikke at sige uregerlige - enheder med egen bogføringspraksis. Andre påpeger, at det kræver helt specielle talenter at regne så meget galt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen