Berlingske Business

SF advarer mod Bushs krigsretorik

SF vil have Danmark og EU til at tage afstand fra USA's krigsretorik. Holger K. Nielsen, SF's formand, kritiserer VK-regeringen for at forholde sig passiv, mens præsident George W. Bush truer med at udvide terrorkrigen til Nordkorea, Iran og Irak, som han kalder ondskabens akse.

- Den danske regering må melde mere klart ud og tage afstand fra den amerikanske regerings retorik, siger Holger K. Nielsen til Ritzau.

EU's udenrigskommissær, Chris Patten, har tidligere på ugen kritiseret USA's udenrigspolitik for at være enerådig og forsimplet. Men udenrigsminister Per Stig Møller (K) forklarede lørdag, at der ikke er nogen kløft mellem EU og USA, men kun tale om forskelligt sprogbrug.

Det mener Holger K. Nielsen ikke er et fyldestgørende svar, og derfor vil han have udenrigsministeren til at tage stilling til Bushs udtalelser i folketingssalen. SF mener, at Per Stig Møller er for proamerikansk, og at han blandt andet har dækket over USA i spørgsmålet om krigsfangerne på Cuba.

Holger K. Nielsen ønsker, at VK-regeringen melder sig blandt de kritiske røster i Europa. Han frygter, at amerikanerne bliver fanget af deres retorik, og dermed åbner for nye konflikter med lande, der formentlig har a-våben.

- Den danske regering burde arbejde for en klar og kritisk fælles holdning i EU, siger Holger K. Nielsen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen