Berlingske Business

Sex sælger - også biler

Sex sælger - også biler - 1
Tegning: Lars Andersen

Fords europæiske division bebuder, at det er slut med at være kvalitetsbevidst og kedelig. Firmaets nye biler på det europæiske marked vil konkurrere på sex appeal.

NEW YORK: I årevis har Fords europæiske afdeling forsøgt at sælge sine biler på driftsikkerhed og pålidelighed. Det var måske nødvendigt for at få has på den amerikanske bilgigants notoriske ry for dårlig kvalitet. Men ikke mere.

Nu vil Ford konkurrere på følelser.

»Hvad angår rationelle værdier er vi blandt de bedste. Men vi har behov for sex appeal,« siger Lewis Booth, president og driftsdirektør for Ford i Europa, til Financial Times.

»Vi vil lave mere elskelige biler.«

Fords satsning på at højne kvaliteten har nok givet resultater, men den har ikke solgt flere biler. Den europæiske afdeling led et tab før skat på 1,2 mia. dollars - ca. 7,5 mia. kroner - i de første tre kvartaler af 2003.

Så bilinteresserede kan vente sig modeller med mere markante kurver de næste sæsoner. Firmaet har ligefrem indført en såkaldt 100 meters test. Den betyder, at Ford skal have et så særpræget look, at det vil være muligt at identificere en Ford-bil på 100 meters afstand.

Hjemme i USA er det dog stadig kvaliteten, der lader til at fylde mest i Fords strategi. Forbrugerbladet Consumer Report melder i en undersøgelse, at kun syv pct. af Fords biler er pålidelige på et niveau over gennemsnittet. Til sammenligning er f.eks. 90 pct. af Toyotas biler i den kategori.

Ganske vist har både Ford og de to andre store amerikanske bilfabrikker, General Motors og Chrysler, hyret europæiske designere på det seneste for at gøre bilerne lidt mere smarte.

»Bare vent til I ser vores Chevy Cobalt på Detroit biludstillingen i januar. I vil tro, at den er lavet af Volkswagen eller Audi,« sagde Fordes viceformand Robert A.Lutz til Business Week tidligere på måneden.

Men fortsætter amerikanske forbrugere med at opleve det ene problem efter det andet med deres hjemlands biler, er det nok tvivlsomt, om Ford kan hale ind på konkurrenterne ved at efterabe deres design.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen