Berlingske Business
17:16

Selvbyggerbamser i Tivoli

Selvbyggerbamser i Tivoli - 1
[/E-MAIL]John Kristensen og fire andre medlemmer af en fynsk rødvinsklub står bag den nye gør-det-selv bamsefabrik i Tivoli. Konceptet er hentet i USA, hvor omsætningen har rundet 200 millioner dollar.<br>

Succesfuld amerikansk butikskæde får skandinavisk debut i Tivoli.

Når forlystelsesetablissementet Tivoli igen slår dørene op, bliver det med mindst én stor nyhed: Egen bamsefabrik.

I lokaler ved hovedindgangen bliver der skandinavisk premiere for en af de seneste års mest succesfulde nye forretningsideer i USA, butikskæden Build-A-Bear.

Her kan folk gå ind fra gaden - eller i dette tilfælde Tivoli - og lave bamser helt fra grunden sammen med eller til familiens tøjdyrselskere. Man fylder et »bamseskind« op med træuld, ilægger et behørigt kysset hjerte, syr til - og vasker og børster bamsen færdig, mens computeren udskriver den nyfødtes dåbsattest. Og så kan man købe bamsetøj - traditionelt eller »moderne« i form af vikinger eller Harlequin og Columbine - og siden via e-shop købe nyt udstyr.

Rødvinsklub
Build-A-Bear kommer til Danmark takket være en fynsk rødvinsklub.

Fire forretningsfolk i Tommerup sluttede omgående op, da en femte under en familieudflugt i USA smeltede ved synet af en af staternes nu 130 Build-A-Bear-forretninger, og man besluttede at gå efter at indføre kæden i Skandinavien.

Nu har rødvinsklubben været på Build-A-Bear university i St. Louis, og forretningsplanen er, at der om fem år skal være fem-seks danske forretninger, lidt flere i Sverige og lidt færre i Norge, oplyser administrerende direktør John Kristensen, der selv har opsagt sit faste job som direktør i fynske Totalbanken. Også klubbens bamse-opdager Søren Nielsen har opgivet sine hidtidige gøremål som ejendomsinvestor og er blevet fuldtids bamse-jordefader.

Milliardomsætning
Build-A-Bear er stiftet så sent som i 1997 af den nu 53-årige Maxine Clark og har allerede passeret 200 millioner dollar i omsætning.

Maxine Clark arbejdede i skotøjsbranchen, men hun var på jagt efter en idé, hun kunne putte lidt mere hjerte i, da hun fandt på at lave bamsefabrikkerne, som bredte sig som en steppebrand efter franchise-konceptet i amerikanske indkøbscentre.

Tommerup-folkene var tæt på at blive Build-A-Bears første eksport, men sidste år åbnede dog et par forretninger i England og Spanien.

Lejemålet i Tivoli var let at få på plads, for da Tommerup-folkene kontaktede Tivoli-direktør Lars Liebst, havde Royal Copenhagen netop opsagt lejemålet, og Liebst havde selv været på spiontogt i Disneyland, hvor han var blevet hvisket i ørerne, at hvis der her var noget, der kunne trække kunder, så var det en bamse-butik, der med sin placering ved hovedindgangen også kan være åben uden for Tivoli-sæsonen. På førstesalen kan afvikles bamse-værkstedsarrangementer for større grupper.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen