Berlingske Business

Schibsted opgiver TV 2

Norges største mediekoncern Schibsted har besluttet at trække sig i kampen om TV 2. Når alverdens medieselskaber den 8. december skal indlevere deres bud, bliver det uden nordmændene, der ikke tror på investeringen.

En af de største medieaktører i Norden, norske Schibsted, melder nu fra i kampen om TV 2. Schibsted er ellers igen og igen blevet nævnt som mulig tredje samarbejdspartner til købskonsortiet JP/Politikens Hus med Egmont, men nu har Schibsted besluttet sig for helt at trække sig og vil ikke lægge bud ind på TV 2.

»Vi er nået frem til, at vi ikke kan forsvare en sådan investering i forhold til Schibsteds koncernledelse - hverken strategisk eller finansielt,« siger Jan Erik Knarbakk, koncerndirektør for TV, film og forlag i Schibsted ASA. En af hovedårsagerne til Schibsteds beslutning om helt at holde sig væk fra privatiseringen af TV 2 er ifølge Knarbakk, at den danske regering i sidste øjeblik besluttede sig for kun at sælge 51 til 64 pct. af aktierne og så ellers beholde resten selv - i hvert fald for de første to-tre-fire år.

»Desuden har den danske stat valgt en temmelig streng tilbagekøbsret af aktierne i TV-kanalen. Og ingen af delene er særlig attraktive for os,« melder Schibsteds koncerndirektør til Berlingske Tidende.

Dermed er det slut med enhver spekulation om købskonsortier, hvor norske Schibsted indgår.

Interessen for køb af TV 2 har dog foreløbig været ganske imponerende. Danske Markets, som varetager salget af TV-stationen på statens vegne, har fået rigtig mange henvendelser fra både ind- og udland. Dette er dog ikke ensbetydende med, at der i sidste ende indleveres mange konkrete bud, når tidsfristens udløber den 8. december kl. 12.

Her skal de potentielle købere i øvrigt redegøre for en del ting - bl.a. hvilken forretningsplan, de venter at følge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen