Berlingske Business

SBS-radio presses ud af kabelnettet til nytår

SBS Broadcasting er nu tvunget i knæ af TDCs nye prispolitik, som betyder nul betaling på kabelnettet. En klage til Konkurrencestyrelsen er mod forventning ikke blevet behandlet.

Fra nytår er det højst sandsynligt slut med at høre The Voice, Radio 2 og Pop FM på TDCs kabelnet.

Ejeren bag de tre radiostationer, SBS Broadcasting, er nemlig blevet tvunget i knæ af ny prispolitik hos TDC Kabel TV, som indebærer nul betaling til alle radiostationer på nettet.

Og senest er der intet kommet ud af en klage til Konkurrencestyrelsen. SBS vurderede ellers før jul, at TDC udnytter en monopolposition på markedet, men klagen - som skulle have reddet SBS på målstregen - er nu sendt retur. Og ovenikøbet helt uden stillingtagen.

SBS Broadcasting følte sig ellers 100 pct. sikker på at få medhold og dermed mulighed for igen at tage penge for at levere sine radiokanaler til TDC Kabel TV.

Men ifølge kontorchef i Konkurrencestyrelsen, Sven Westh, har Konkurrencestyrelsen undladt at tage stilling, fordi »det ville kræve meget omfattende undersøgelser,« som han udtrykker det.

»Vi er nødt til at prioritere vores ressourcer, og skulle vi undersøge den her sag, krævede det, at vi også så på, hvad man gør i andre lande,« siger Sven Westh.

For SBS betyder det, at man står tilbage med at skulle betale omkring ni mio. kr. i Koda Gramex-afgifter årligt for blot at være med på nettet med de tre stationer, og dermed hænger økonomien ikke sammen.

»Det er meget frustrerende, at Konkurrencestyrelsen afviser sagen, fordi de ikke har tid og ressourcer. Tilbage har vi muligheden at gå til det civilretlige system, men det vil nok tage for lang tid,« vurderer Eric Hansen, senior vice president for SBS Broadcasting. Han erklærer samtidig, at det ikke kan svare sig at blive på kabelnettet.

»Det er utroligt omkostningstungt, og hvis ikke vi kan få lavet en aftale med Koda Gramex om at slippe billigere, så er vi ikke på kabelnettet efter nytår med hverken Voice, Radio 2 eller Pop FM,« siger Eric Hansen til Berlingske.

Hos TDC Kabel TV er adm. direktør, Niels Breining, glad for, at SBS ikke har fået medhold i Konkurrencestyrelsen.

»Men hvis SBS kommer og siger, at de vil trække sig, så vil jeg da gerne diskutere det med dem. Vi er jo også interesseret i at distribuere SBS-kanalerne,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen