Berlingske Business

SAS ruster sig til nye opkøb

SAS ruster sig til nye opkøb - 1
Ikke alene har SAS åbnet seks nye ruter i denne weekend - koncernchef Jørgen Lindegaard er også klar til at købe andre flyselskaber i den konsolidering, europæisk luftfart venter vil komme snart. Arkivfoto: Rune Feldt-Rasmussen

Ikke alene går SAS i offensiven med nye ruter og flere afgange efter at have fundet de nødvendige besparelser for 14 milliarder kroner. Det skandinaviske flyselskab har også planer om at foretage opkøb.

SHANGHAI: Efter en årrække med trange tider ruster SAS sig til at foretage opkøb. Efter afslutningen af de dramatiske forhandlinger med medarbejderne om nye overenskomster, der leverer de sidste besparelser i selskabets gigantiske spareplan, har fællesskandinaviske SAS etableret en platform til at lave egentlige opkøb.

»Det vil være det naturlige. Branchen skriger på konsolidering. Dér, hvor vækst gennem opkøb og akkvisitioner særligt har interesse for SAS, er først og fremmest på nærmarkeder, hvor vi naturligt hænger sammen. Vi mangler eksempelvis at være i Litauen, og det er et oplagt land, hvor vi skal ind,« siger koncernchef Jørgen Lindegaard i forbindelse med åbningen af selskabets nye direkte rute til Shanghai.

Med Litauens optagelse i EU og SAS' nyetablerede økonomiske platform kommer der nye, forbedrede muligheder for opkøb i eksempelvis de statskontrollerede Air Lithuania og Lithuania Airways som alternativ til at etablere eget selskab i landet, påpeger Lindegaard.

SAS-chefen peger samtidig på, at opkøb i fjernere lande kan være forbundet med visse vanskeligheder, da mange selskabers store forskelligheder kan stå i vejen for opnåelsen af de ønskede synergier.

Opkøb er ikke ukendt for SAS, der tidligere bl.a. har købt Spanair, Braathens og Blue 1.

Lønsom produktion
De offensive signaler kommer i kølvandet på weekendens åbning af hele seks nye ruter, og konkurrenterne vil fremover få at smage, hvad det vil sige at være oppe imod et stort selskab, understreger SAS' koncernchef.

»Vi får et SAS at se, der som andre store selskaber kan få gavn af sine stordriftsfordele. Da jeg i sin tid var hos GN Store Nord, var vores mantra hele tiden stordriftsfordele, stordriftsfordele og opkøb, så man kan bruge sin faste omkostningsbase til at påtage sig yderligere produktion og sprede sig over mere,« siger Jørgen Lindegaard om planen, der skal føre til et overskud på fem milliarder kroner senest i 2006:

»Det er jo grotesk, at Skandinaviens største flyselskab også har været Skandinaviens mest ulønsomme flyselskab. Et af mine nøgleord i det, vi har lavet den senere tid, har været normalisering. Altså en normalisering af overenskomster og af måden, vi arbejder på. I det ligger en forventning om, at en normalisering kan give nogle fordele som en stor aktør. Det siger alle lærebøger.«

Med aftalerne om nye overenskomster med samtlige medarbejdergrupper har SAS-ledelsen fundet de sidste besparelser for to milliarder svenske kroner til spareplanen »Turnaround 2005«, der sammenlagt skal give besparelser for 14 milliarder svenske kroner af en omsætning på 47 milliarder svenske kroner sidste år. Allerede i år forventer SAS-ledelsen et overskud.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen