Berlingske Business

SAS-piloter bløder op

Piloterne og funktionærerne i SAS har forståelse for, at selskabet skal spare. Men en skrap spareplan med fyringer er ikke afværget af den grund.

Piloterne i SAS er klar med, hvad de kalder »et rigtig godt tilbud« til direktionen. Dermed stiger chancen for, at ledelsens spareplan kan realiseres, og massefyringer undgås. Men der er stadig strid og bitterhed mellem flyselskabets mange fagforeninger.

»Man kan jo godt sige, at vi forhandler med pistolen for tindingen,« siger formanden for SAS' danske piloter Mogens Holgaard.

Alligevel er han indstillet på at komme ledelsen i møde.

»Vi vælger at sige: Vi forstår, at der skal leveres. Vi sidder faktisk lige nu og er i gang med at overbringe, hvad vi synes er et rigtig godt tilbud til SAS på linje med de krav, de har stillet til os,« siger Mogens Holgaard.

Tilbuddet indeholder besparelser på »et større trecifret millionbeløb«.

Helt afgørende møde
Informationschef i SAS Troels Rasmussen peger på forhandlingerne med piloterne og kabinepersonalet som »helt afgørende« for, om direktionen bliver nødt til at indstille en skrap spareplan for bestyrelsen i morgen.

Men kabinepersonalets forening CAU vil ikke kommentere situationen. Formand Verner Lundtoft Jensen henviser over for Ritzau til, at der forhandles i forligsinstitutionen.

Luftfartsfunktionærerne i LFF, det største fagforbund i SAS, stemte i går ja til at gå ned i løn. Deres aftale indebærer et lønfald på tre procent og et fald i ferietillægget på 1,5 procent. Men kun hvis alle andre medarbejdergrupper gør det samme.

Forhandling eller diktat
Og det har blandt andet de HK-ansatte tidligere afvist. Det får LFF-formand Nicholas Fischer til at lange ud efter sine tillidsmandskolleger.

»Vi er som ansatte nødt til at indse, at det er nødvendigt at give løn og goder fra os for at redde selskabet. Hvis vi som tillidsfolk ikke er med til at forhandle aftaler på plads, så vil bestyrelsen bare diktere, hvordan de vil have det. Så kan det godt være, at tillidsfolkene har beholdt deres pladser, men det vil ske på medlemmernes bekostning,« siger han.

Nicolas Fischer mener, at dårlig ledelse er skyld i SAS' nuværende problemer.

»Men selv med denne erkendelse kan ledelsen ikke skabe en fremtid for SAS uden et aktivt bidrag fra medarbejderne,« siger han.

Det er pilot-formand Mogens Holgaard enig i.

»Vi har haft konsulenter til at kigge på situationen, som blandt andet har haft adgang til at se fortrolige oplysninger om SAS' situation. Og vi må sige, at ledelsen vurderer situationen korrekt,« siger han.mcr@berlingske.dk

lol@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen