Berlingske Business

SAS mister fortsat kunder

Også januar blev en sløj måned for SAS, der må konstatere, at passagertrafikken var fem procent lavere end i januar sidste år.

Antallet af passagerer faldt med 7,8 procent, men på grund af nedskæringerne - bl.a. færre flyafgange - steg belægningsprocenten med 0,8 procentpoint til 55,4 procent.

De forretningsrejsende svigtede katastrofalt med et fald på hele 16,5 procent, men flere rejsende på økonomiklasse betød, at selskabet trods alt oplevede den mindste samlede trafiknedgang per måned siden 11. september.

Det for SAS ugunstige miks mellem business- og økonomiklasse og hård priskonkurrence betyder, at indtjeningen fortsat er under hårdt pres. Det ser dog ud til, at de interkontinentale ruter især dem til Asien er ved at genvinde noget af det tabte.

Datterselskaberne klarer sig bedre efter nedskæring i flyvningerne. Både Spanair og norske Braathens har fløjet med bedre belægningsprocenter i januar, oplyser SAS.

Tirsdag 12. februar offentliggør SAS årsregnskabet for 2001 med et forventet underskud i omegnen af 1,5 milliarder kroner. SAS forhandler fortsat med de faglige organisationer om en spareplan, der skal bringe selskabet helskindet ud af den øjeblikkelige krise i luftfarten som et selvstændigt selskab.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen