Berlingske Business

SAS er tæt på redning

SAS er tæt på redning - 1
Det er omkostningerne i SAS, der skal ned, mener analytikerne. Den seneste tid har bl.a. stewardesserne været under pres for at acceptere lønforringelser. Foto: Christian Als

Troen på, at det kriseramte SAS vil overleve, var sent i aftes større end længe.

I et sidste desperat forsøg på at skabe en fælles fremtid for SAS kom de danske kabineansatte, piloterne samt SAS-ledelsen sent i går aftes hinanden i møde.

Helt uhørt fortsatte de højdramatiske forhandlinger om nye overenskomster for danske kabineansatte og piloter, efter at man havde påbegyndt det ekstraordinære bestyrelsesmøde, som ellers på baggrund af resultaterne fra forhandlingerne skulle afgøre selskabets fremtid.

Dermed er den hæderkronede luftfartskoncern og en af Skandinaviens største arbejdspladser tættere på overlevelse end længe under de seneste mange ugers forhandlinger om nye overenskomster for de godt 30.000 ansatte. I aftes manglede der dog at blive høvlet de sidste knaster bort.

Aftalerne betyder, at medarbejderne fremover skal arbejde væsentligt mere for en markant lavere løn. Til gengæld sikrer de en fremtid for SAS og kan beholde deres job.

Ifølge det oprindelige udspil fra SAS-ledelsen skal piloterne og de kabineansatte bidrage med over halvdelen af de sidste to mia. svenske kr. i den gigantiske spareplan kaldet Turnaround 2005, der i alt skal levere besparelser for mindst 14 mia. svenske kr. ud af en samlet omsætning på 47 mia. kr.

Det sidste forsøg på at nå frem til nye overenskomstaftaler sker i en erkendelse af, at rene skrækscenarier tegner sig som alternative løsninger for flykoncernen og de ansatte. Alternative planer, der indebærer massive rutelukninger, deciderede lukninger af hele selskaber samt afskedigelser af op mod 15.000 ansatte.sdo@berlingske.dk

mcr@berlingske.dk

jrk@berlingske.dkBusiness side 4-5Følg den seneste udvikling i SAS på www.berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen