Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

SAS-chefens fornemmelse for blues

Da Troels Rasmussen blev informationschef i SAS i 1991 kom den første store spareplan. Stort set lige siden er der blevet talt om krise, men først i de senere år mere åbent. Det glæder manden, der har sine bedste øjeblikke i selskab med blues-musik.

Det er ikke fordi Troels Rasmussen har et særligt tungsindigt væsen. Eller for den sags skyld ligefrem dyrker det melankolske og sørgmodige som en livsstil. Tværtimod. Han er på alle måder en usædvanlig glad og festlig mand. Som når han spiller guitar, mandolin og banjo i sine orkestre DC7 og Haster Showband, eller er konferencier på musikfestivaler og pludselig drikker fadøl med Donovan bag scenen til koncert med Bob Dylan. Til tider bliver han ligefrem kaldt for pjattet.

Alligevel er det nu som om, det skæbnesvangre triste forfølger ham. For ikke nok med at han elsker og forguder den sorte blues-musik - helst på klubber i Chicago - så har han, lige siden han blev forfremmet til informationschef i SAS i 1991, været i skudlinien for den ene mere negative historie efter den anden.

Senest i den forløbne weekend med aflysning af 26 flyafgange på grund af mangel på kabinefolk - for fjerde uge i træk.

Ulykken i 1991
Men helt andre mere alvorlige sager har han også skullet forklare. Som spareplanen i foråret til 14 mia. svenske kr. og værst af alt flykatastrofen i 2001 i Linate-lufthavnen i Milano, der kostede 118 mennesker livet.

»Kort tid efter jeg blev udnævnt i 1991 kom flyulykken, hvor piloten Stefan Rasmussen mirakuløst nødlandede et fly, uden at nogen dør. Det var ouverturen til, at der begyndte at komme meget opmærksomhed omkring SAS. Samme år fulgte så den første store spareplan, og siden er det gået slag i slag,« beretter Troels Rasmussen, der for nylig blev kåret som informationschefen med de bedste medierelationer i en top 10 fra Institut for Konjunktur-Analyse. Og om resultatet siger han: »Jeg har i hvert fald haft tid til at øve mig« og remser historierne op på stribe - fra de mislykkede fusionsplaner - Alcazar - i 1993 med Swiss Air, KLM og Austrian Airlines, til de ulovlige kartel-aftaler mellem SAS og Maersk Air i 1990erne, 11. september '01, bragende underskud og så lige to nye koncernchefer undervejs i årenes løb. For blot at nævne nogle få sager.

»Det er klart, der har været mange nyheder og ikke så meget positivt siden 1991. Og når vi får bank for en kartel-sag, så er det fair.«

Mere åbenhed
Troels Rasmussen mener dog, arbejdet er blevet væsentligt lettere i de senere år, fordi koncernchef Jørgen Lindegaard har indført mere åbenhed.

Hvad har du ikke kunnet fortælle før?

»Vi var tilbøjelige til at sortere mere i informationerne tidligere. I stedet for at starte med hele sandheden, så blev der skruet op for blusset, efterhånden som man nærmede sig deadline, og der ikke var nogen vej udenom.«

»Men med spareplanen i foråret valgte vi fra start at sige præcist, hvad vi skulle nå og hvornår. I stedet for at trække fra og lægge til undervejs. Det tror jeg skabte det klima, som gjorde, man kunne få forhandlingerne i hus.«

Troels Rasmussen ved godt, historierne om krise alligevel klæber til SAS. En simpel søgning i avisarkivet InfoMedia på »SAS« og »krise« giver 1.642 artikler.

»Jeg blev en gang inviteret ind i Parken og mødte Flemming Østergaard, som sagde »Goddag - er det dig, de kalder Mr. Bad News?« Men jeg følger blot min gamle lærermester Preben Kjærs gode råd: Når alt andet svigter - så sig det, som det er. Det gør alting betydeligt nemmere.«

Firmaets mand
Troels Rasmussen, 54, erklærer sig i øvrigt gerne som »firmaets mand« efter knap 20 år i SAS, og håber at kunne forblive i afdelingen til han pensioneres.

»Jeg mener faktisk ikke, man kan have det her job uden at være firmaets mand. Informationsarbejdere, der bagtaler deres virksomhed, skulle se at finde sig et andet job. Det interessante er ikke, hvad jeg synes og mener. Min funktion er at være et troværdigt talerør for SAS. Og da det ville være umuligt for en koncernchef at besvare alle de spørgsmål, jeg klarer i løbet af en dag, skal man kunne regne med, at det jeg siger, er koncernens mening.«

Tiden uden for SAS bruges ikke kun på det musikalske. Den anden store hobby er fodboldklubben B93, men begge kører på vågeblus.

»Det er længe siden, jeg har set dem. Men jeg er ked af det, hvis det går dem dårligt.«

Og hvornår har flyselskabets informationschef det så aller bedst?

»Jeg sætter meget pris på at rejse. Mit yndlingsrejsemål er Chicago. Der kan man gå ned på næsten ethvert værtshus og høre bands, der stadig lyder som Rolling Stones. Men bedst er den såkaldte Chicago-blues. Og den skal høres på Blue Chicago. Mit foretrukne sted.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen