Berlingske Business
16:35Amazon og Zalando i Danmark presser Ebay

SAS bør føje lavpris- selskaber

De aggressive lavprisselskaber er så konkurrencedygtige, at SAS og andre selskaber på forhånd bør opgive kampen på visse ruter, mener international investeringsbank. For SAS handler fremtiden om lønsomhed, understreger koncernchef Jørgen Lindegaard.

HAMBURG

SAS og de andre traditionelle luftfartsselskaber bør frivilligt trække sig ud af kampen mod lavprisselskaberne på en række flyruter.

Den bemærkelsesværdige opfordring kommer fra den internationale investeringsbank Goldman Sachs, der finder det usandsynligt, at de traditionelle selskaber i konkurrencen med de aggressive lavprisselskaber kan flyve på alle ruter med fortjeneste.

»Når lavprisselskaberne begynder at flyve på kortere ruter, hvor SAS eller andre flyver én eller få gange om dagen, kan de traditionelle selskaber med fordel trække sig fra konkurrencen. De skal ikke blive og kæmpe, for det kan vise sig umuligt at tjene penge på de ruter, der er mest udsatte i forhold til lavprisselskaberne,« siger analytiker Chris Logan fra Goldman Sachs til Berlingske Tidende i forbindelse med et finansseminar i Hamburg.

Han vurderer, at SAS og andre selskaber i stedet skal fokusere på de lange distancer samt ruter, hvor de på grund af mange afgange tilbyder en udstrakt grad af fleksibilitet.

Lavprisruter går frem

Chris Logan ser dog ikke det skandinaviske flyselskab som et af de mest udsatte i kampen mod lavprisselskaberne, der i øjeblikket fokuserer mest på Storbritannien, Tyskland og Italien.

Også analytiker Chris Tarry fra Commerzbank advarer de største selskaber mod at ekspandere med bind for øjenene for at nå samme kapacitetsniveau, som før nedturen i 2001.

»Det er nye tider, og den gamle lærebog kan godt blive smidt ud af vinduet. Det er ikke nok at erobre markedsandele tilbage. Markedsandelene skal være profitable,« siger han.

Samtidig forudser en nylig analyse af luftfartsindustrien fra et af verdens største uafhængige konsulentvirksomheder, Mercer Consulting, at lavprisselskabernes andel af det europæiske luftfartsmarked i løbet af blot otte år vil stige fra fem procent i dag til hele 25 procent.

Baggrunden for stigningen er lave administrationsomkostninger samt et målrettet rutenet mellem få - men populære destinationer.

Vil tjene penge

Hos SAS afviser den danske koncernchef, Jørgen Lindegaard, al snak om at øge kapaciteten i luftrummet med flere fly i den nærmeste fremtid. Det handler først og fremmest om at få styr på omkostningerne.

»Vi kan få alle de passagerer, vi ønsker, men det handler om at få dem til at betale den rigtige pris. SAS skal fokusere på at øge lønsomheden,« siger Jørgen Lindegaard.

SAS går efter Danmark



Koncernchefen i det skandinaviske luftfartsselskab, Jørgen Lindegaard, afviser at tage ekstraordinære hensyn til de svenske lufthavnes problemer med vigende flytrafik. Mens Københavns Lufthavn oplever fremgang, har Arlanda-lufthavn oplevet en tilbagegang på omkring ti pct., hvilket har ført til svensk kritik. »Vi opretter direkte afgange, når der er passagerer til det. Det gælder i Arlanda som det gælder i København,« siger Lindegaard. sdo

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen