Berlingske Business

Salg af spiritus stiger markant

Danskerne drikker mere spiritus og mindre øl. Det viser nye tal fra ToldSkat. Bryggeriforeningen mener, at afgiftslettelser favoriserer spiritusproducenterne.

Salget af spiritus i Danmark er steget markant, mens det er gået tilbage for ølsalget i årets første ni måneder. Det viser ToldSkats nye tal for salg af drikkevarer.

2004 har foreløbig været et rigtig godt år for spiritusproducenterne. I september lå salget af spiritus 30,6 procent over niveauet i september sidste år, og samlet set er spiritussalget steget med knap 37 procent siden årsskiftet.

Derimod er salget af vin gået tilbage med 2,2 procent, og endnu værre ser det ud for ølsalget, der er faldet med 5,7 procent i årets ni første måneder.

Udviklingen vækker bekymring i Bryggeriforeningen, hvor direktør Niels Hald mener, at afgiftslettelserne på spiritus i efteråret 2003 i al for høj grad favoriserer salget af spiritus på bekostning af ølsalget.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen