Berlingske Business
08:09Aktieuro preller af på forbrugertilliden

Saatchi-brødrene klar til comeback i Europa

Efter deres ydmygende exit fra Saatchi & Saatchi er de to reklamebrødre nu parat til igen at sende et reklamebureau på børsen.

LONDON: Saatchi-brødrene Charles og Maurice har sjældent forladt de britiske avisspalter længe ad gangen. Sir Maurice er som formand for det britiske konservative parti garanteret omtale på de politiske sider, mens lillebror Charles boltrer sig i kultursektionerne med sin kunstsamling og sladderspalterne på grund af sit ægteskab med den gastronomiske pin-up Nigella Lawson.

Men nu er del al mulig grund til at tro, at brødrene igen vil få indpas i erhvervssektionerne.

Næsten ti år efter amerikanske aktionærer smed dem ud fra det verdensomspændende reklamebureau Saatchi & Saatchi, er de to brødre igen parat til at gå på børsen med deres M & C Saatchi, der er vurderet til en værdi på omkring 80 mio. pund. Aktierne skal sættes til salg på London-børsen for mindre selskaber, Alternative Investment Market (AIM).

Brødrenes tilbagekomst på aktiemarkedet er en økonomisk satsning, efter at de i 1995 knækkede halsen på et forsøg på at opkøbe den britiske Midland Bank og efterfølgende uceremonielt blev smidt ud af aktionærerne fra det bureau, de selv havde stiftet og gjort til verdens største med opkøbet af de konkurrerende bureau Ted Bates.

Bruddet med aktionærene og bureauet var alt andet end forsonligt og brødrene tog en række af de store kunder med sig som Dixons, British Airways og Royal Bank of Scotland, da de gik. En anden af kernekunderne var det konservative parti, der gik til valgsejr i 1979 med Margaret Thatcher i spidsen og det berømte Saatchi-slogan: »Labour isn´t Working«.

Filialer
Sammen med tre partnere stiftede de M & C Saatchi og tog 40 medarbejdere med sig over i det nye selskab. Siden da er det gået så godt med forretningerne, at M & C Saatchi har bredt sig med filialer i blandt andet Los Angeles, New York, Hong Kong og Sydney og har i dag 600 ansatte.

Sidste år havde M & C Saatchi en omsætning på omkring 50 millioner pund. Det er blandt andet M & C Saatchi, der står for reklameindsatsen i Londons forsøg på at lokke OL til byen i 2012, ligesom selskabets nuværende kunder også tæller sværvægtere som GlaxoSmithkline, det britiske skattevæsen og London Transport.

I første omgang er det meningen, at aktieudskrivningen skal skaffe ekstra kapital for omkring 10 mio. pund, der fortrinsvis skal bruges til at udvide bureauets aktiviteter i Europa.

Der er blandt andet planer om at etablere nye afdelinger i Italien, Spanien, Tyskland og Frankrig.

Saatchi & Saatchi er siden blev opkøbt af de franske selskab Publicus.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen