Berlingske Business

Sådan får Danmark verdensklasse

Danmark kan blive et globalt førende vidensamfund, hvis staten vover at investere 35 mia. kr. i at give alle husstande adgang til et 10 Gbit nationalt bredbåndsnet.

HISTORIENS BEDRØVELIGHED: I 1980erne var Norden førende i verden med mobiltelefoni. Vi havde NMT, det Nordiske Mobiltelefon Net - et analogt net, der repræsenterede det ypperste, man dengang kunne præstere. Virksomhederne i Norden var ikke sene til at udnytte muligheden: I Finland en gummistøvle- og dækfabrikant ved navn Nokia, i Sverige Ericsson, og i Danmark Dancall i Pandrup. Nokia havde ingen særlige forudsætninger, Ericsson var tynget af gammeldags teknologi, mens Dancall havde alt det nye.

Dancall var måske det tætteste Danmark i nyere tid har været på et nyt A.P. Møller, Grundfos eller Lego. Desværre for Danmark blev det ikke Dancall, men Nokia, der vandt, da vi sprang til digital (GSM) teknologi, men Norden er stadig mobiltelefoniens Mekka. Og Nokia blev med en omsætning på 225 milliarder kr. og 51.000 medarbejdere hele Nordens industrilokomotiv.

Den chance kan vi få igen.

Vi kan skaffe os et forspring, der måske er endnu større end det, vi havde i 1980erne. Regningen vil lyde på 35 milliarder kr. ifølge Finn Helmer, skaberen af Giga, der blev solgt for tre år siden for 10 milliarder kr. Pengene skal bruges til at give hver eneste dansk husstand adgang til det, der virkelig kan kaldes bredbånd: et 10 Gbit nationalt net.

NUTIDENS MIDDELMÅDIGHED: Det såkaldte bredbåndsnet, vi taler om i dag, har typisk en kapacitet på 256 eller 512 Kbit pr sekund. Det er 40 år gammel teknologi og tilstrækkeligt til god transmission af lyd (lyt f.eks. til DRs digitale radiokanaler over Internettet), men ikke nok til TV. Et lille tåget billede i hjørnet af computerskærmen, men ikke mere. En højere hastighed på 1, 10 eller 100 Mbit hjælper, men er ikke noget forspring. Det er 20 år gammel teknologi, som millioner af hjem allerede har adgang til.

Et 10 Gbit net ville være enestående i verden. Men hvorfor skulle staten bruge 35 milliarder på det? Er det statens opgave at give os super kvalitets digitalt og interaktivt TV (HDTV), når vi egentlig klarer os ganske godt med det gammeldags analoge?

Efter min mening er det statens opgave, ligesom staten bygger anden national infrastruktur. Bredbåndsnet er fremtidens infrastruktur ligesom motorveje, Storebæltsbroer og jernbanespor var nutidens og fortidens.

Jeg kan godt leve uden HDTV. Men Danmark kommer ikke helskindet ind i vidensamfundet medmindre, vi har virksomheder, der udvikler og sælger produkter, der er i front. Og havde vi et 10 Gbit net ville vi få netop de virksomheder i Danmark.

Små og store danske elektronik-, IT- og televirksomheder som Bang & Olufsen, TDC, Homelinc (PC-TV integration), Kiss Technology (DVD og fladskærme) og andre ville gribe forspringet. Men også Lego (virtuelt legetøj og undervisning), Novo Nordisk (virtuel diagnostik og behandling) og Egmont (underholdning) ville få enestående muligheder for at komme tre år foran konkurrenterne på deres felter.

Og udenlandske koncerner ville lægge udviklingsprojekter og afprøvning af nye produkter til Danmark. Det skaber virksomheder, eksportindtægter og jobs i hele landet.

FREMTIDENS POTENTIALE: Dermed får hele Danmark et forspring. Beslutningen skal træffes nu. Etabler en statsvirksomhed lige som Sund og Bælt. Giv den en visionær bestyrelse og bak den op med en statsgaranti for finansieringen af de 35 milliarder, der skal investeres. Men gør det nu. Spaden skal i jorden inden årets udgang.

Jeg ville ønske, at det var min ide. Det er det ikke. Den kommer fra Finn Helmer - en af de få danske iværksættere, der burde have samme heltemodtagelse på Københavns Rådhus som Bjarne Riis fik, da han vandt Tour de France. Men jeg bakker ideen op. Er der flere på holdet?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen