Berlingske Business

Sådan bliver du en varm leder

Sådan bliver du en varm leder - 1
Arkivfoto

Det kan være svært at arbejde, når temperaturen er oppe omkring de 30 grader. Men den gode chef finder på råd også i den situation.

Efter en drivvåd sommer sidder mange og gisper rundt om på arbejdspladserne. Det kan være svært at holde kadencen i dagens arbejde, når den røde væske i termometret strejfer de 30 grader.

Men det kan også være svært at følge de almindelige temperaturregler, konstaterer Ledernes Hovedorganisation, som giver sine ca. 85.000 medlemmer tre gode råd om, hvordan man hindrer medarbejdernes blod i at komme i kog:

  • Sørg for at der er rigeligt med drikkevand.
  • Hold flere pauser under en hedebølge - gerne i et køligere rum eller i det fri.
  • Vær opmærksom på særligt udsatte medarbejdere, gravide, ældre og personer med hjerteproblemer.


Frygt ikke pauser

Arbejdstilsynet kræver normalt, at temperaturerne skal holdes under 25 grader. Men det kan være svært under en hedebølge. Derfor accepterer tilsynet, at folk i realiteten arbejder i varmere lokaler. Men der er fornuft i at vise hensyn, mener Lederne.

»Det er et problem, som ledere ikke rigtigt er vant til at tackle - det er jo kun aktuelt et par uger om året. Men det er vigtigt, at ledere er parate til at justere arbejdsdagen efter situationen. Ellers kan det gå ud over produktiviteten og helbredet,« siger konsulent i Ledernes Hovedorganisation Hans Hjerrild til www.lederne.dk.

Virksomhederne bør ikke frygte produktiviteten, fordi medarbejderne holder flere pauser, mener han. Det er bedre med korte arbejdsperioder med høj produktivitet end længere perioder med utilfredse medarbejdere.

Og går det helt galt, har chefen jo det ultimative personalegode i sommervarmen: at give en is.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen