Berlingske Business

Saab tilbagekalder fejlbehæftede biler

Bilfabrikken Saab vil tilbagekalde biler af modellen 9-5, efter der har været et par fejl med det forreste hjulophæng. Har bilen denne fejl, kan det påvirke dens styreevne.

Samlet vil svenske Saab Automobile tilbagekalde 6351 biler for at få dem kontrolleret. Og på det svenske marked alene berøres 2453 biler, skriver det svenske nyhedsbureau TT.

Fejlen er opstået hos en af bilfabrikantens underleverandører, oplyser Saab. Og at få sin Saab undersøgt og gået efter sker uden omkostninger for bilejeren.

»Den største sandsynlighed for, at der vil ske en fejl, er ved en parkeringsmanøvre. Det er der, den bestemte del ved styretøjet udsættes for den største påvirkning. Det er også i sådanne situationer, at der er sket fejl ved et tilfælde i Italien og et i Belgien. Der opstod ingen personskader ved nogen af tilfældene,« siger Saabs svenske pressechef Christer Nilsson.

Fejlen har bevirket, at hjulene er blevet presset udad, og det kan være farligt, hvis bilen kører hurtigt fem. Men Saabs pressechef understreger, at muligheden for, at fejlen opstår, er størst ved parkeringsmanøvrer, der sker ved en lav hastighed.

Saabs 9-5-model har været relativt forskånet for »børnesygdomme«. I efteråret måtte Saab kalde 7000 biler fra »lillesøster-serien« 9-3 hjem på grund af mistanke om, at en møtrik til styretøjet ikke var tilstrækkeligt strammet ved monteringen.

Ritzau/TT

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen