Berlingske Business

Rygter om stor medicinfusion i Frankrig

Rygter parrer franske Aventis og Sanofi til verdens næststørste medicinalvarekoncern.

PARIS: De to store franske medicinalvirksomheder Aventis og Sanofi er på ind i en fusion.

Det skrev førende erhvervsaviser både i Tyskland og Frankrig i går, og på børsen i Paris steg aktierne i begge selskaber med små fem pct.

Aventis afviste i går, at man skulle være i fusionsforhandlinger, mens Sanofi afviste at kommentere rygterne.

Hvis fusionen mellem de to selskaber bliver en realitet, vil resultatet blive verdens næststørste medicinalvarekoncern efter amerikanske Pfizer med en omsætning på omkring 30 mia. euro om året. Selskabet børsværdi vil blive i omegen af 85 mia. euro.

I efteråret blev det klart, at der i hvert fald i forhold til Sanofi var ændringer på vej, eftersom selskabets to store aktionærer, oliegiganten Total (24,4 pct.) og kosmetikgiganten l'Oreal (19,5 pct.) opsagde deres aktionæraftale med udgangen af indeværende år.

Total har klart markeret, at medicinalindustri ikke hører til forretningsområderne, og en fusion vil være en god lejlighed til at komme af med aktionærer med en klækkelige profit. L'Oreal, derimod, menes at være mere interesseret i at blive som aktionær i tilfælde af en fusion.

Særligt Aventis, der selv er produktet af fusion mellem franske Rhône-Poulenc og tyske Hoechst, skulle have fordel af en fusion, eftersom selskabet ikke har mange nye produkter på vej.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen