Berlingske Business

Ryanair dropper Århus-rute

For første gang har Ryanair valgt at lukke ligeså mange ruter, som man åbner. Ingen grund til bekymring, understreger topchefen Michael O´Leary.

DUBLIN: Et stålsat fokus på kun at gøre sunde forretninger har fået lavprisselskabet Ryanair til at bryde med mange års ensidig ekspansion.

Denne måneds omfattende rutelukninger markerer imidlertid en hidtil uset nulvækst, når det handler om selskabets rutenet. Ni ruter lukker, mens det samme antal åbner.

»Vi må bare konstatere, at vi ikke bare kan holde ruter i live for sjov. Der skal være tale om sunde forretninger for hver enkelt rute. Vi har lukket enkelte ruter før, så det bekymrer mig ikke. Man skal være opmærksom på, at vi jo ikke fjerner flyene fra de pågældende lufthavne, men blot bruger dem til nye ruter,« siger Ryanairs topchef Michael O´Leary.

Den frigjorte kapacitet vil Ryanair således bruge til i stedet at åbne nye ruter fra Stockholm-lufthavnen Skavsta til henholdsvis Rom og Milano.

Blandt de lukkede ruter er Århus til Stockholm-Skavsta samt Malmö til Frankfurt-Hahn.

Ingen overraskelse
Lukningen af ruten fra Århus til Stockholm kommer dog ikke som nogen overraskelse, da Ryanair tidligere har gjort det klart, at den vil blive lukket, hvis den ikke hurtigt fik flere passagerer.

Det er blandt andet hård konkurrence fra SAS, der har fået Ryanair til at lukke flere internordiske ruter. Det gælder ruter fra Skavsta-lufthavnen til Torp syd for Oslo og Tammerfors i Finland.

»Så når vi fremover åbner nye ruter i Norden, vil vi i højere grad søge at starte op med en høj frekvens på otte daglige afgange frem for blot en enkelt,« siger O´Leary.

Udover flyvningerne til Rom og Milano fastholder Ryanair flyvninger fra Skavsta-lufthavnen til Charleroi, Frankfurt-Hahn, Lübeck, Paris-Beauvais, Glasgow og Stansted.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen