Berlingske Business

Rust i VVS-brancen

VVS-branchen anklages for at tage ågerpriser for byggematerialer. Direktør Flemming Preisler fra brancheorganisationen Tekniq imødegår kritikken.

Hvorfor er vvs-materialer dyrere, når det er en håndværker, der leverer dem, end hvis man selv køber materialerne?

»Der er stor konkurrence på området. Der er 3.000 installatører i Danmark, og derfor kan man jo ved at indhente tilbud fra forskellige installatører få mange forskellige priser.«

Man skulle bare tro, at varerne ville være billigere gennem håndværkeren, når der er så stor konkurrence!

»Indtjeningen i branchen er ikke super god, og vi lægger avancen på enten materialer eller på arbejdet. Det har været traditionen, at man fordeler avancen med 50 pct. på hver del, men i de senere år har forbrugerne fået bedre muligheder for på internettet og i byggemarkeder at se, hvad priserne er, og så må vi konkurrere med de steder ved at sætte komponentpriserne ned og lægge avancen over på installationen. Vi skal have den det ene eller det andet sted.«

Ifølge en rapport fra Erhvervs- og boligstyrelsen vil nogle mestre ikke installere komponenter, som kunden selv har købt!

»Jeg kender ikke til nogen, som ikke vil installere det, som kunden selv har købt. Men i så fald må installatøren lave sin kalkulation om, så han tjener pengene på installationen og ikke på komponenten.«

Af rapporten fremgår det også, at man opererer med forskellige prislister på materialer. En for håndværkeren og en dyrere, som han kan vise kunderne?

»Det er ikke helt rigtig. Vi har listepriser, og så får man nogle rabatter efter hvor meget og hvor rigtigt, man køber ind.«

Burde installatøren ikke dele sin rabat med kunderne?

»Jo, og det kan forbrugeren få ved at bede om tilbud fra forskellig side. Men vi opfordrer installatørerne til at lægge avancen om fra materialerne til timeprisen. Så er det klart, at timeprisen kommer til at ligge lidt højere.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen