Berlingske Business

Russerne kommer

Russerne kommer - 1
»De fleste danskere synes, at Rusland er langt væk, men der er kun to timer til Skt. Petersborg« siger Sten Falling (til højre), agent for en række russiske IT-firmaer, bl.a. 54-årige Andrey N. Terekhov (til venstre). Foto: Søren Bidstrup

Russiske udviklere vil hjælpe danske virksomheder med tunge IT-opgaver. 300 mand på Skt. Petersborg Universitet mener at have kompetencer, som kun findes få steder i verden - og så må inderne gerne tage standardopgaverne.

Danske virksomheder skal ikke placere tunge IT-opgaver i Indien. De skal sendes til Rusland, hvor ekspertisen er langt større og afstanden langt mindre.

»Vi kan gøre det hurtigere, bedre og billigere. Men jeg må afvise hver anden kontrakt. Vi er ikke et softwarehus, vi er videnskabsfolk, der arbejder i den virkelige industri, og vi har en stærk position. Der er mange andre til at klare standardopgaverne,« fastslår Andrey N. Terekhov, professor i matematik og leder af IT-researchinstituttet ved det 280 år gamle Skt. Petersborg Universitet i Rusland.

Samtidig er han direktør for den 13 år gamle virksomhed Lanit-Tercom, der udvikler IT-løsninger for navnlig udenlandske firmaer. 70 procent af opgaverne løses for amerikanske virksomheder.

Udvikler og underviser
Lanit-Tercom og universitetsinstituttet arbejder tæt sammen. De 300 ansatte udvikler, forsker og underviser i turnusordninger for både at holde deres kunnen og viden i top. Og alt løses på stedet. Andrey N. Terekhov sender godt nok sine folk til udlandet for at samle detaillerede oplysninger sammen om de opgaver, der skal løses, men selve arbejdet sker hjemme i Skt. Petersborg.

Lanit-Tercom arbejder med netværk, telekommunikation, mobilteknologi og komprimering af video/audio. Desuden overfører de gamle programmer til nye platforme (såkaldt »reengineering«), så virksomhedernes data fortsat kan bruges, selv om programmerne forældes.

Stjæler ikke dansk arbejde
Lanit-Tercom arbejder allerede sammen med tre danske firmaer om bl.a. medicinsk teknologi og videokomprimering, men Andrey N. Terekhov ser gerne, at samarbejdet med danske virksomheder kan føre til oprettelse af små laboratorier på instituttet - altså hvor visse medarbejdere er fast tilknyttet et bestemt firma i et offshore-udviklingscenter.

»Vi er ikke ude på at stjæle danske arbejdspladser. Men alle har ret til at få hjælp af andre, og hvis et dansk firma vinder en kontrakt, hvor vi kan hjælpe, kan vi tilføre vor kunnen. Lad os komplementere hinanden i stedet for at konkurrere,« siger Andrey N. Terekhov.

Matematik, tak
Han understreger gang på gang sin matematiske tilgang til opgaverne, som - ifølge ham selv - gør løsningerne langt bedre.

»Jeg ved, at det er politisk ukorrekt at sige. Inderne er udmærkede, præcise og ansvarlige til masseprogrammering og massevedligehold, men vi vil ikke konkurrere med inderne. Vi har 300 års matematisk kultur, og den skal fortsætte. Vi har større kreativitet og laver bedre algoritmer. Vi er med på enhver slags matematisk optimering af ny teknologi,« siger Andrey N. Terekhov.

Samarbejdets styrke ligger i, at danske virksomheder og universiteter efter hans mening koncentrerer sig om de endelige resultater.

»Her ligger det virkelige overskud, og derfor vil ikke mange universiteter bruge mange penge på teknologi, der først kan anvendes om mange år. Det er mit hul, min niche,« siger den russiske professor og direktør.½

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen