Berlingske Business

RTL i spil som TV 2-køber

Europas største kommercielle TV-koncern, RTL, afslører nu sig selv som mulig køber af TV 2. I et interview til Berlingske, oplyser talsmand for RTL Group, Andrew Buckhurst, at forlydenderne om et bud fra RTL er »et stærkt rygte«.

KØBENHAVN/BERLIN:

Den tyskejede radio- og TV-koncern, RTL Group, afslører nu sin interesse for danske TV 2 og er efter alt at dømme blandt de otte selskaber, som for knapt to uger siden afleverede et officielt bud på TV-stationen.

Berlingske Tidende kunne dengang som de første præsentere en komplet liste med hvem de otte »hemmelige« selskaber er - hvoraf fire er sikre.

Nu indrømmer talsmand for RTL Group i Luxemburg, Andrew Buckhurst, at Europas største TV-koncern har kig på nye markeder - heriblandt Skandinavien - og er fuldt informeret om potentialet i TV 2, antal bydere og processen. Han vil dog hverken be- eller afkræfte, at man reelt er interesseret:

»Vi kommenterer ikke, i hvilken retning vores strategier går,« siger han.

Men som Berlingske Tidende allerede har kunnet oplyse, så har RTL i forbindelse med privatiseringen af TV 2 og hele salgsprocessen haft stråmænd i Danmark til at undersøge mulighederne. Dette undviger Andrew Buckhurst at svare direkte på.

Kan De bekræfte, at RTL har haft spejdere i Danmark for at udforske situationen?

»Vi er en europæisk gruppe, som kigger på en masse markeder,« siger han.

Vil det være en god idé at spørge igen om nogle uger?

»Den er svær at besvare, ikke? Men når de danske myndigheder har kigget på de otte tilbud, kan det godt være, at vi vil kommentere,« siger Andrew Buckhurst, der samtidig betegner forlydenderne om RTL og TV 2 som »et stærkt rygte«.

At RTL Group, der ejes af tyske Bertelsmann, i disse år søger at konsolidere deres position som største medieaktør i Europa fremgår af en række kampe om strategiske TV-koncessioner, hvor RTL har deltaget. Sidste år vandt RTL Group blandt andet en tiårig TV-koncession i Kroatien sammen med lokale partnere. RTL meddelte samtidig, at koncessionen skulle bane vej for yderligere engagement i det østeuropæiske marked. I efteråret 2004 købte man en aktiepost i Grupo Media Capital i Portugal og tidligere i år startede man nye TV-stationer i Luxemburg og Belgien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen