Berlingske Business

Rotary-klubber hjælper ledige akademikere i job

Rotary-klubber hjælper ledige akademikere i job - 1
»Akademikerne kan bidrage med nogle kompetencer, som de små og mellemstore virksomheder slet ikke aner, de kan bruge,« siger Jan Harring, distriktsguvernør i Rotary. Her sammen med akademikernes formand Sine Sunesen. <br>Foto: Linda Henriksen

Inden sommerferien skal de 272 Rotary Klubber i Danmark hjælpe en ledig akademiker i arbejde. Det er målet for et utraditionelt samarbejde mellem Akademikernes Centralorganisation og Rotary-netværket.

Ledige akademikere kan se frem til at få hjælp fra en uventet kant. I denne uge modtager klubpræsidenterne for de 272 Rotary-klubber i Danmark nemlig en skiftlig opfordring fra deres distriktsguvernør til at tage aktivt del i Akademikerkampagnen, der skal få bugt med den høje arbejdsløshed blandt nyuddannede akademikere.

Målet er, at Rotary inden sommerferien får skabt 272 jobs for højtuddannet arbejdskraft på især de små og mellemstore virksomheder.

Lige til højrebenet
»Vi vil gerne være med til at åbne virksomhedernes øjne for den værdi, der ligger i at invitere viden indenfor. Akademikerne kan bidrage med nogle kompetencer, som de små og mellemstore virksomheder slet ikke aner, de kan bruge,« siger Jan Harring, distriktsguvernør i Rotary.

Jan Harring mener, at det utraditionelle samarbejde mellem Akademikernes Centralorganisation (AC) og Rotary kan være til fordel for begge parter. For Rotary er det en kærkommen lejlighed til at markere sig over for de yngre generationer, som netværket i den grad har behov for at tiltrække. AC får til gengæld adgang til et vidt forgrenet netværk med ca. 12.000 erhvervsfolk og ledere.

»Jeg synes faktisk, at den her opgave ligger lige til højrebenet. For det handler om, at vi skal udnytte og bevise værdien af vores netværk, og det er jo netop vores styrke. Vi arbejder på, om vi løbende kan måle resultaterne i de fem distrikter i Danmark, så vi kan spille klubberne ud mod hinanden på en kammeratlig måde og få deres engagement helt op at køre,« siger Jan Harring.

Skaber vækst
Beskæftigelsesministeriet har for nylig besluttet at forlænge Akademikerkampagnen, så den kommer til at køre i hele 2005. Selvom dimittendledigheden er knækket, så er det nødvendigt, hvis samfundet skal høste gevinst af kampagnen, mener akademikernes formand Sine Sunesen.

»Selvfølgelig vil vi gerne have, at de ledige kommer i arbejde. Men Akademikerkampagnen er ikke sådan et socialpolitisk projekt med at finde arbejde til nogle ledige, fordi det er synd for dem. På længere sigt handler det om, at få viden ud i virksomhederne, fordi det skaber vækst,« siger Sine Sunesen, formand for AC.

Hun understreger, at Danmark har langt færre akademikere ansat i det private erhvervsliv end andre lande.

Sine Sunesen håber derfor, at de 272 akademikere, som gerne skulle komme i job som følge af samarbejdet med Rotary, kan være med til at bryde isen i forhold til de små og mellemstore virksomheder. Men hun forventer ikke, at virksomhederne på forhånd står klar med et skræddersyet job til folk med en kandidatgrad. »Sådan skabes nye job ikke i den del af det private erhvervsliv, som vi i særlig grad fokuserer på, og som ikke gør brug af mange højtuddannede i dag. Selvfølgelig handler det om jobskabelse på baggrund af den uddannelse folk har, men vi har ingen berøringsangst eller kræsenhed over for nye typer af jobs,« siger Sine Sunesen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen