Berlingske Business
13:22Danske aktier topper i Europa

Rolig radio- revolution

Små radiosendere i varer vil brede sig allerede i år. De vil spare mange penge. Men prisen er for høj, og sikkerheden er ikke drøftet.

Allerede i år vil små, bøjelige radiochips brede sig i Danmark for at kunne spore varer. Det skal spare mange penge i svind, og mulighederne er mange. Først skal prisen dog ned og sikkerheden på plads, og derfor bliver det en revolution i et roligt tempo.

Det stod klart på en heldagskonference i Århus torsdag.

»Allerede i 2005 vil der være flere opkald mellem apparater end mellem mennesker, og i 2020 er der 30 opkald mellem apparater for hvert et opkald mellem mennesker,« fortalte Preben Mejer, direktør for TDCs Innovation Lab, og satte udviklingen i perspektiv.

Inden nytår kræver EU, at alt slagtet kød skal kunne spores tilbage, så man hurtigt kan gribe ind, hvis der f.eks. opstår sygdomme. Det vil drive brugen af de små radiochips frem. Derudover vil butikker begynde at kræve af leverandørerne, at i første omgang varepaller mærkes, så der konstant er styr på, hvor de er henne. Først senere vil den enkelte vare få sin egen sender, så man til enhver tid kan foretage varetælling på sekunder.

»Der er store perspektiver i udviklingen for Danmark. Vi har særdeles gode muligheder for at spille en rolle, fordi vi har en erhvervsstruktur, der meget hurtigt tager ny teknologi til sig og kan vende på en tallerken,« tilføjede Preben Mejer, som samtidig opfordrede til, at man så snart som muligt - og senest i år - holder en konference om de krænkelser af privatlivet, som radiochips også kan give, hvis det ikke er krystalklart, hvad de må registrere og hvornår. »For problemet forsvinder jo ikke, bare fordi man ikke nævner det.«

Ifølge chipeksperten Peter Harrop fra det britiske IDTechEX er der enorme summer at spare, når butikkerne f.eks. ved, hvornår hylderne skal fyldes op, så kunderne ikke går forgæves. Og mindre svind og tyveri kan påvises, hvor radiochips er taget i brug.

Enorme forandringer
Til handelsmessen i Osaka i Japan i 2005 vil 20 millioner billeder få radiochips indbygget for at højne sikkerheden og give færre køer ved ind- og udgangen. Snart vil også sushibakkerne på sushibaren selv meddele, når de er tømt, og EU overvejer radiochips i eurosedlerne, og lufthavnene kan holde styr på kufferterne.

Bryggeriet Scottish and Newcastle har sparet 36 millioner kroner om året ved at mærke ølfustagerne, og de schweiziske jernbaner bruger årligt 153 millioner mindre ved forebyggende vedligehold af hjullejerne på togvognene. Betonen i bropillerne vil kunne give lyd, når de skal ses efter, og Mitsubishi har opfundet ølkruset, der selv fortæller, når det er halvtomt og skal fyldes. Biblioteker bruger chips til selvbetjening ved udlån.

Lige nu er det stadig dyrt at sætte op. Ud over selve chippene, som nu er nede i en pris på 10-20 øre stykket, skal der massevis af læsere op på lagre, i salgslokaler og ved udgangene, der skal købes særlige printere m.m. Afprøvning hos den tyske Kaufhof-kæde sidste efterår viste da også, at »brug i stort omfang af RFID vil kræve enorme forandringer i både hard- og software som i dele af hele organisationen«.

»Men når først sammensmeltningen af forbrugernes og butikkernes interesser er tydelige nok for alle, og når hele infrastrukturen er på plads, vil der ske meget,« spår Stephen Proud fra konsulentvirksomheden Accenture.

Endnu er markedet for selve radiochippene præget af små firmaer. Til gengæld er de store softwarefirmaer gået ind med hjælp til at samle de mange data op og få dem sorteret på overskuelig vis, så de kan bruges.

Microsoft Business Solutions i Vedbæk har således forsøgt sig sammen med (spise)chipproducenten Kims. Og trods aflæsningsresultater på kun godt 65 procents rigtighed er begge parter godt tilfredse. Microsoft satser på næste år at have modtagelse af radiochipdata med som en fast del af sine Axapta- og Navision-programmer. Ifølge projektansvarlig Marc Kamstrup-Jepsen vil Microsoft allerede om få måneder give officielle udmeldinger om interessen for det nye marked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen