Berlingske Business

Rørfabrik med vokseværk

Løgstør Rør købte i 1997 en tysk-schweizisk konkurrent, som havde en lille virksomhed i Polen med bare 12 ansatte, og det blev startskuddet til den nordjydske virksomheds indtog i den gamle Østblok.

Snart blev datterselskabet Logstor Ror, Polska født, de tyske og schweiziske afdelinger lukkede, og produktionen herfra flyttede til Katowice i det polske Ruhr-distrik.

Virksomheden voksede til 60 ansatte, og i 2000 var det nødvendigt at investere i en ny fabrik, også fordi man havde planer om at overføre arbejde fra Danmark til Katowice.

Logstor Ror Polska har i dag 350 ansatte, og er ifølge virksomhedens direktør Lars Ibsen en succeshistorie, men der er blevet begået fejl undervejs.

»Vi kom helt klart for sent i gang med at presse på for at vores ansatte skulle lære engelsk, og den daglige kommunikation er det største problem i virksomheden i dag,« siger han.

Der er løbende kontakt mellem den danske modervirksomhed og dens polske datterselskab, og medarbejdere på alle niveauer har behov for at snakke med hinanden, og derfor er det et problem, at en stor del af de polske medarbejdere stadig snakker tysk i stedet for engelsk.

Løgstør Rør er en større dansk virksomhed - med omkring 600 ansatte før dele af produktionen flyttede til Polen - og med datterselskaber i Tyskland, Italien og Skandinavien havde firmaet en del internationale erfaringer at trække på.

»På det ledelsesmæssige område er der stor forskel på at drive en skandinavisk og en polsk virksomhed. Den polske mentalitet er til en meget mere hierarkisk ledelsesstil end den, vi er vant til... det er noget, vi stadig arbejder på,« siger Lars Ibsen med en lille latter.

»Til gengæld er det hurtigere at træffe beslutninger i en polsk virksomhed, fordi den er så top-down styret.« Derfor forsøger han at kombinere det bedste fra de to ledelsesskoler.

Lars Ibsen synes, at der er mange fordele ved at investere i Polen, og hans gode råd til andre danske virksomheder, der ønsker at prøve kræfter med det polske marked, lyder således:

»Man skal være der hele tiden og ikke forsøge at lede en polsk virksomhed på distancen og kun dukke op en gang i kvartalet eller en gang om måneden. Det duer ikke.« bv

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen