Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Røg i bilen - så ryger pengene

Brugte biler taber drastisk i værdi, hvis de har transporteret en ryger. Kunder viger tilbage fra en rygerbil, som kan være svær at sælge for bilforhandlerne.

De fleste kender lugten: sur røg i fugtig bil. Eller værre endnu: røg i bil, der har stået parkeret i solen.

For år tilbage var det ganske almindeligt, at rygere dyrkede deres last i bilen. Men ikke i dag. 72 procent af danskerne oplyser i en ny undersøgelse foretaget af Gallup Instituttet for Berlingske Tidende, at deres bil er røgfri. Det vil sige, at mange rygere ikke kan forestille sig at ryge i egen bil.

Rygerbiler er ligefrem blevet et fænomen, som bilforhandlerne kan sætte kroner og øre på. Det koster ganske enkelt mange tusinde kroner på brugtvognsprisen, hvis man vil sælge en bil, der har været røg i.

»Bilen mister et sted mellem 5.000 og 10.000 kroner i værdi. Røg i bilen er næsten lige så slemt for brugtvognsprisen som en stor skade,« siger salgschef i Autohuset i Hørsholm, Thomas Wargo.

Salgschefen møder ofte kunder - selv rygere - som ikke vil købe en rygerbil.

»Det er det allerførste, kunderne lægger mærke til, når de sætter sig ind i kabinen. Bilen kan være nok så pænt klargjort og være i fin stand, men røglugten får folk til at vige tilbage,« siger han.

Bilforhandlerne gør sig ellers mange anstrengelser for at befri de brugte biler for lugten af cigarer og cigaretter. Der anvendes specielle maskiner til at rense sæder og kabine for lugtgener, men selv den bedste teknologi spiller fallit overfor røgen.

»Så snart solen står på, så er lugten tilbage. Den er umulig at slippe af med,« siger Thomas Wargo.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen