Berlingske Business

Rockwool så rigtigt i Øst

Central- og Østeuropa gav sidste år Rockwool rekordomsætning. Men mangel på kapacitet kostede dyrt.

Verdens største producent af stenuldsisolering Rockwool så helt rigtigt i krystalkuglen, da den for fem år siden købte fabrik i Rusland.

Men Rockwool var måske alligevel for konservativ i sin vurdering af, hvordan tingene ville komme til at udvikle sig i Østeuropa.

Rockwool kan godt nok konstatere, at tilbagegangen i den vesteuropæiske efterspørgsel på isolering er stoppet. Men i Østeuropa er efterspørgslen nærmest eksploderet sidste år.

Rockwool kan således især takke de østeuropæiske markeder for en rekordomsætning på 8,2 milliarder kr. - en stigning på fire pct.

Koncernens nettoresultat blev næsten fordoblet til 254 mio. kr. Men ser man bort fra engangsindtægter var overskuddet nærmest uændret.

Efterspørgslen i Central- og Østeuropa var simpelthen så stor, at Rockwool ikke havde kapacitet nok derovre til at imødekomme den.

Det betød blandt andet, at Rockwool har haft ekstra omkostninger til fragt fra vest til øst.

For at undgå en gentagelse, investerer Rockwool nu i at forøge produktionskapaciteten i Østeuropa, ligesom Rockwool er gået i gang med at bygge en helt ny fabrik i Skt. Petersborg i Rusland.

I slutningen af 2003 har Rockwool overtaget sin anden fabrik i Ungarn, og i maj åbner Rockwool et nyt produktionsanlæg i Polen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen