Berlingske Business

Rigtige præsidenter flyver amerikansk

Hvem tilbyder den mest amerikanske helikopter? Det mener producenten Sikorsky er afgørende, når præsidenten skal have ny helikopterflåde.

Amerikanske præsidenter flyver i amerikanske helikoptere og ikke i obskure udenlandske mærker. I hvert fald hvis man spørger USAs berømte helikopter-producent Sikorsky, der kæmper mod et internationalt konsortium om at bygge afløseren for den amerikanske præsidents aldrende helikopterflåde.

Sikorskys problem er imidlertid, at en række af underleverandørerne til Sikorsky S-92-helikopteren er fra lande som Kina, Japan og Brasilien.

Så for at kunne hævde at de 23 nye præsidentielle helikoptere er hundrede procent amerikansk bygget, har selskabet til netop denne ordre udskiftet samtlige udenlandske leverandører med amerikanske.

Det kan man kalde patriotisme. Det andet konsortium tilbyder et noget mindre racerent produkt - en italiensk-britisk Agusta-Westland EH101, der til den festlige lejlighed har skiftet navn til US101.

Det bedste produkt
For ikke at virke for udenlandsk har Agusta-Westland også ladet sig indrulle i et konsortium, der har den amerikanske militærproducent Lockheed-Martin som formel leder. Her tager man Sikorskys »køb amerikansk«-strategi med ro:

»Vi mener ikke, at spørgsmålet er, hvad der er det rette indenlandske indhold, men hvad der vil tilbyde det bedste produkt til præsidenten,« sagde chefen for US101-projeket, Steve Ramsey, til Wall Street Journal.

Der måtte næsten gå nationale følelser i sådan en sag. Sikorsky har fløjet samtlige præsidenter siden Eisenhower. Den karakteristiske gran-grønne og hvide helikopter transporterer præsidenten fra Det hvide Hus til Andrews-luftbasen, hvor Air Force One bor, og på andre mindre ture.

Faktisk er der 21 helikoptere i den nuværende flåde - og den helikopter, hvor præsidenten er ombord hedder altid Marine One.

Den helikopter, han oftest flyver i, ville ikke nå langt hos en brugtfly-forhandler - den er fra starten af 1960erne. Den flyves af en elite-helikopterenhed fra Marinekorpset - deraf navnet, Marine One.

Flåden, som har ansvaret for helikopterindkøbet, vælger en vinder i maj. De nye helikoptere ventes på vingerne - eller rettere: rotorbladene - i 2008.

Ordrens værdi på 1,5 milliarder dollar er småpenge i militærindustrien. Men prestigen og deraf følgende reklameværdi af at transportere verdens mægtigste mand kan gavne salget af civile helikoptere svært.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen