Berlingske Business

Rigtige mænd går ind for barselsfond

Entreprenørfirmaet Svend E. Madsen i Bjerringbro er en rigtig mandearbejdsplads, og det er hverken barselsfond eller perlestrik, der diskuteres i pauserne. Alligevel går både medarbejdere og ledelse ind for den solidariske betaling for barselsorloven.

Det er den køreplade, som de var nødt til at lade blive liggende ude på Ringvejen, de snakker om. Og så det asfaltarbejde, de lige har lavet, hvor de kunne vibrere jorden 10 centimeter ned.

Men den barselsfond, som netop er blevet forhandlet hjem til 500.000 danske lønmodtagere, har ikke rigtig kunnet fylde frokostpauserne hos entreprenørfirmaet Svend E. Madsen i Bjerringbro.

»Sådan noget har vi ikke haft tid til at diskutere,« siger en af medarbejderne, Henrik Nielsen, en af firmaets 40 - mandlige - medarbejdere.

»Men jeg kan da regne ud, at det bliver en større udgiftspost for mange firmaer, der er uden skyld i, at andre skal på barsel.«

Han er dog glad for, at hans kone er offentligt ansat - på byens postkontor - og derfor fik fuld løn, da hun gik hjemme ved deres søn, der i dag er halvandet år gammel.

»Ved nærmere eftertanke er det nok rimeligt, at en arbejdsplads som denne også skal betale. Vores børn er jo firmaets nye lærlinge,« siger Henrik Nielsen med henvisning til, at det 35 år gamle entreprenørfirma beskæftiger både 2. og 3. generationsmedarbejdere.

Ingen fornøjelse
»Jeg synes, en barselsfond er en bedre udvej end en strejke, som der ellers var udsigt til,« siger Peter Sørensen og tilføjer, at det med barselsorlov er et samfundsanliggende, og at alle derfor bør bidrage.

»Selvfølgelig koster det, og umiddelbart tænker man da: Pokkers, skal vi nu til at betale for det også,« siger Svend Erik Madsen, der er firmaets grundlægger og først for nylig har overdraget direktørstolen til sin datter Birgitte.

»Og hun er ude over den avledygtige alder, så vi får ikke meget fornøjelse af den barselsfond. Alligevel synes jeg, det er helt i orden. Vi har jo fordele ved, at det ikke er vores medarbejdere, der skal på barsel og være væk et år. Og de fordele kan godt betale de ekstra 700 kroner pr. medarbejder, som vi skal lægge i barselsfonden. Selvfølgelig ville det være hyggeligere, hvis vi kunne bruge 40 x 700 kroner direkte på dem af vores medarbejdere, der fik børn. Men det er nok urealistisk,« siger Svend E. Madsen.

Udgift på udgift
Han tilføjer dog, at han kan blive nervøs for, om hensynet til de fødende kvinder nogensinde finder et leje, eller det bare vil blive udgift på udgift for virksomhederne.

»Det skal helst ikke ende sådan, at en kvinde bare kan komme og sige: For 20 minutter siden blev jeg gravid, så nu går jeg på barsel. Det var anderledes, da jeg selv fik børn. Da måtte man bare arbejde noget mere for at få pegene til at slå til. Hjælpen til os var, var at vi kunne hente en liter gratis sødmælk om dagen hos mælkemanden.«

Og så er pausen forbi. Svend Erik Madsen skal tilbage til kontoret, og Henrik Nielsen og Peter Sørensen tager igen de orange arbejdsjakker på og begiver sig ud til hver sin entreprenørmaskine. Nu har barselsfonden fået, hvad den kunne trække.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen