Berlingske Business

Revisor advarede om fusk i Parmalat i 2001

En revisor i Brasilien fik mistanke om bogholderifusket i Parmalat allerede i 2001. Hans advarsler blev ignoreret.

NEW YORK: Parmalats kollaps kunne måske være undgået. Eller i det mindste kunne problemerne være opdaget langt tidligere, fremgår det af Wall Street Journal.

Advarselslamperne begyndt at blinke kraftigt om Parmalat hos Wanderley Olivetti i det store revisionsfirma Deloitte Touche Tohmatsus brasilianske afdeling allerede i marts 2001, skriver avisen.

Årsagen var Bonlat, en gren af den italienske mejerigigant Parmalat, der havde oparbejdet en kæmpegæld til to af Parmalats datterselskaber i Brasilien, som Deloitte reviderede. Bonlat selv blev revideret af Grant Thornton.

Olivetti skrev en stribe e-mail til Deloitte i Italien - Parmalats hovedrevisor - hvori han udtrykte sin bekymring, bad om oplysninger og på et tidspunkt endda en garanti fra Parmalats hovedsæde for Bonlats gæld.

Det er ikke klart, hvilke svar Olivetti fik. Men det er klart, at Bonlat blev den enhed i den vidtforgrenede koncern, som fik Parmalats læs til at vælte sidste år. Det skete, da firmaet beskæmmet måtte indrømme, at en bankkonto, som Bonlat hævdede at have med et indestående på næsten fem mia. dollar - ca. 31 mia. kroner - slet ikke fandtes.

Den brasilianske forbindelse rejser spørgsmål om de store international revisorfirmaers interessekonflikt mellem salg af deres revisionstjenester og deres ansvar over for myndigheder og aktionærer.

En af Deloittes italienske revisorer skrev således til en det internationale hovedkvarter i USA, at de mange irriterende spørgsmål fra Brasilien risikerede at gå ud over »det multi-million-dollar verdensomspændende engagement«, Parmalat havde med Deloitte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen