Berlingske Business

Retssag var det rigtige for ISS

Kommunikationsrådgiver fortryder ikke, at han rådede ISS til at anlægge den injuriesag, som selskabet nu har tabt.

Man skal ikke finde sig i hvad som helst - heller ikke fra Ekstra Bladet. Derfor havde rengøringsfirmaet ISS ikke andet at gøre end at anlægge injuriesag, mener selskabets kommunikationsrådgiver.

»Det var det bedste bud på det tidspunkt,« siger Erik Ove fra kommunikationsrådgiverne Jøp, Ove & Myrthu.

Han rådede ISS til at anlægge sagen, efter at ISS i januar blev hængt ud i Ekstra Bladet og TV 2 for dårlig rengøring på et Danish Crown-slagteri. Men i byretten fik de to medier medhold.

»TV 2 og Ekstra Bladet ville ikke udlevere eller vise den video til ISS, som dannede baggrund for hele sagen. Og ISS mente helt klart at kunne se, at den er optaget før afslutningen af rengøringen,« forklarer Erik Ove.

Desuden følte ISS, at selskabet ikke kunne komme til orde i medierne. Og det var magtpåliggende for ledelsen at få renset selskabets navn - ikke mindst af hensyn til de ansatte, der jo blev kritiseret for at have gjort dårligt rent.

»Nogle anlægger det synspunkt, at virksomheder til enhver tid skal lægge sig ned på ryggen og sige undskyld. At det ud fra et imagemæssigt synspunkt er det klogeste. Jeg har den pragmatiske indstilling, at virksomheder skal have de øretæver, de fortjener, men ikke de øretæver, de ikke fortjener. I dette tilfælde mente ISS ikke, de havde fortjent de øretæver, og de ville gøre meget for at undgå, at det skulle fremstå sådan. Og så skal man selvfølgelig kæmpe,« siger Erik Ove.

Han fremhæver, at ISS faktisk fik medhold på ét afgørende punkt. Ifølge dommen er der ikke belæg for påstande om, at ISS har svindlet med bakteriologiske prøver fra slagteriet. Medierne havde dog ret til at viderebringe påstandene som citater, mente dommeren.

En skræk i livet
Anker Brink Lund, der er professor i medieledelse ved Handelshøjskolen i København, sagde til Berlingske Tidende tirsdag, at ISS har opnået, hvad de kom efter. Nemlig at sætte en skræk i livet på medarbejdere, der i fremtiden kunne tænke sig at afsløre kritisable forhold.

Det kan Erik Ove slet ikke genkende.

»Det argument forstår jeg ikke. For allerede før, det blev besluttet at anlægge sagen, sagde Eric Rylberg (administrerende direktør for ISS, red.) på et pressemøde, at hvis man gjorde det, ville det være for at medarbejderne ikke skulle føle, at de ikke gjorde ordentligt rent. Så et af ISS' væsentligste argumenter for at gøre det var det diametralt modsatte. Og jeg vil sige, at jeg ville aldrig nogensinde være med til at rådgive en virksomhed om, at de skulle anlægge en sag for at lukke munden på nogen. Selvfølgelig ikke,« siger Erik Ove.

Berlingske Business beskrev i går i en artikel, hvordan vi i de seneste dage forgæves har forsøgt at få Erik Oves kommentarer til ISS-sagen. Den fremstilling mener han ikke er korrekt. Endvidere anfører han, at han aldrig har forsøgt at undgå at svare på de spørgsmål om sagen, som Berlingske Business har haft, men at han har været travlt optaget af møder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen