Berlingske Business

Rema-butikker gav norsk storkøbmand dansk gevinst

Underskud til 7-Eleven trods historisk positivt driftsresultat. Ny fremgang for Rema 1000.

Samlet set gik det ganske fornuftigt for den norske storkøbmand Odd Reitans danske investeringer i 2003. Ganske vist taber Reitangruppen fortsat penge på 7-Eleven butikkerne i Danmark, men det Reitan taber på døgnkioskerne, vinder han så rigelig igen på Rema 1000-kæden.

Reitangruppen købte i november de resterende 50 procent af den danske del af discountkæden Rema 1000 fra Løvbjergfamilien. Kædens 107 danske butikker er nu 100 procent ejet af Reitangruppen.

Med en omsætningsfremgang på 230 mio. kr. kan Rema 1000 Danmark notere en fremgang, der ligger pænt over det, som inflation og otte nye butikker som mindstemål bør give af fremgang. I runde tal er Rema 1000 fra en markedsandel på 2,5 pct. ved at nærme sig de tre procent af dagligvaremarkedet herhjemme.

Trods øget konkurrence på dagligvaremarkedet fra bl.a. tyske discountgigant Lidls kommende indtog i Danmarkfastholder Rema 1000 målet om 300 butikker i Danmark. 2004 skal give 18 nye butikker i familien.

»Egoistisk set tror jeg Lidls indtog i Danmark er en fordel. For det vil presse nogle af de frie købmænd, og så er der nogle, der vil nå til en erkendelse af, at det er bedre at have en god discountbutik end et dårligt Spar- eller Superbest-supermarked. Derfor vil vi få en del konverteringer, hvor de frie købmænd bliver en del af Rema 1000. Det er på den måde, vi skal nå de 300 butikker,« siger adm. direktør Carsten Normann, Rema 1000 Danmark.

Knap så pænt som Rema 1000 klarer Reitangruppen anden danske investerting, 7-Eleven Danmark, sig. Efter 10 år på danske gadehjørner opnår 7-Eleven ganske vist for første gang overskud på driften, men bundlinjen ender endnu en gang i samme farve som gammeldags pølser. Underskuddet blev i 2003 på 2,9 mio. kr.

Samlet set kom Reitangruppen ud af 2003 med en omsætning på 16,3 mia. norske kroner. Årets resultat blev et overskud 360 mio. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen