Berlingske Business
16:19Genmab præsenterer vigtigt kræftstudie på konference i december

Rekordstor dansk e-handel

Toppen af dansk erhvervsliv er nu for alvor ved at omstille sig til e-business. Omsætningen på internettet når over 160 milliarder kr. i år. E-handlen skal styres fra toppenRos til regeringens plan for e-handel

Fårene skilles fra bukkene i dansk erhvervsliv, når det drejer sig om virksomhedernes brug af internettet til at gøre forretninger med.

I løbet af ganske få år er der etableret en elite bestående af toneangivende virksomheder som Danske Bank, IBM, Rockwool, Novo og flere andre. De har alle formået at binde kunder, medarbejdere og leverandører effektivt sammen via internettet, hvor de køber og sælger varer og tjenesteydelser for over 160 mia. kr. i år. Det svarer til næsten ti pct. af erhvervslivets samlede omsætning.

Og forventningerne er stadig store. I 2003 regner dansk erhvervsliv med at have en internet-relateret omsætning på 226 mia. kr. De store trækheste er helt indlysende service og IT, som til sammen stod for 78 pct. af den internet-relaterede omsætning sidste år.

Det fremgår af »E-business 2002«, som er den tredje årlige kortlægning af e-business i Danmark, udarbejdet af PLS Rambøll i samarbejde med Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin og Dansk Industri.

Da internettet for alvor kom på direktionernes dagsorden herhjemme i 2000, forventede erhvervslederne en e-handelsomsætning på 15 procent i 2004. Det ser altså i store træk ud til at holde stik. De mere langsigtede forventninger om, at e-handelen på sigt vokser til 20-25 pct. af omsætningen er tilsyneladende heller ikke ude af trit med virkeligheden.

Men ikke alt er lyst og lykkeligt. Ifølge undersøgelsen står 40 pct. af de kortlagte virksomheder helt uden for udviklingen. De udgør B-holdet på fremtidens digitale markedsplads. Omkring hver anden af dem har end ikke installeret e-mail.

»Der er helt klart nogen, som bliver hægtet af,« siger Søren Brøndum, direktør, PLS Rambøll Management.

»Kunderne bruger i langt højere grad websites til at orientere sig om virksomhederne. Også i situationer, hvor handlen finder sted efterfølgende i en fysisk butik. Virksomheder, som ikke er på nettet, får både et problem med at få nye kunder og holde på de gamle,« vurderer han.

Han tilføjer dog, at der på B-holdet er mange mindre servicevirksomheder, hvis kundeunderlag ligger i nærområdet. Af den årsag er digital kommunikation mindre vigtig for dem.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen