Berlingske Business

Rekordoverskud hos Nokia

Finske Nokia melder om markant fremgang. Troen på bedre tider lurer, men ingen producenter tør endnu række armene helt i vejret og juble.

De ville sikkert gerne stille sig op og skrige af glæde, men IT- og mobilbranchen behersker sin begejstring over de voksende salgskurver, som firma på firma i disse dage melder ud.

Angsten for en ny IT-boble med tårnhøje forventninger lurer.

At branchen nu er på vej op, er dog svært at overse. Verdens største mobiltelefonproducent, finske Nokia, meldte i går ud med et overskud på 14,3 milliarder kroner i sidste kvartal, hvilket finnerne selv er svært tilfredse med. Koncernchef Jorma Ollila kaldte det direkte »et fantastisk år«, da han i går præsenterede regnskabet, som for hele 2003 rundede 40 milliarder kroner i overskud før skat.

Navnlig har julesalget været rigtigt godt, men også en fyringsrunde tidligt i 2003 pyntede på regnskabets bundlinie.

Udsigterne for i år er også optimistiske. Samlet set forventer Nokia at sælge mellem tre og syv procent mere af både mobiltelefoner og mobilnetværk her i begyndelsen af 2004.

Nokia sidder efter eget udsagn på 38 procent af mobilmarkedet på verdensplan og regner med at skulle ansætte flere i år i forventningen om, at mobilmarkedet over hele året vil vokse med godt ti procent. Årets første tre måneder skulle blive særligt gode.

Derimod har det været en hård tid for Nokias netværksafdeling, Nokia Networks, som ligger i skarp konkurrence med svenske Ericsson. Her dykkede Nokias salg 18 procent i årets sidste tre måneder, og koncernchef Jorma Ollila tror forsigtigt på et uforandret eller måske let voksende marked i år.

Større fortjeneste
Amerikanske Motorola, som er verdens næststørste mobiltelefonproducent, solgte også mere end forventet i fjerde kvartal af 2003. Mobilsalget gik dog tre procent ned sammenlignet med året før, fordi Motorola ikke kunne følge med efterspørgslen på de nye produkter og derfor leverede for sent. Det vil den nye topchef, Edward Zander, nu tage hånd om, og han forventer en fremgang på 20-25 procent i mobilenheden i første kvartal i år, samtidig med at indtjeningen pr. solgt mobiltelefon langsomt kravler opad.

Tyske Siemens præsterede også et bedre sidste kvartal, som ligger 24 procent over samme periode i 2002, og for et par dage siden meldte også Sony Ericsson om overskud for andet kvartal i træk. Det kun to år gamle Sony Ericsson har været mere end gode til at få fat i markedet for de nyere mobiltelefoner med kameraer og farveskærm.

Men også på markedet for virksomhedsrettede computerprogrammer går det bedre. Tyske SAP, der er Europas største softwarefirma og leverer økonomistyringssoftware, forventer en fremgang på ti procent i 2004.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen