Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Rekordår for Københavns turisme

Rekordår for Københavns turisme - 1
Amalienborg og den lille Havfrue trækker turister til København, som i 2004 har haft den bedste turismeomsætning nogensinde. Foto: Scanpix

Med en vækst på ti procent i hotelovernatningerne får Københavns turisme i 2004 den største fremgang siden 1996.

2004 bliver bedste år nogensinde med en turismeomsætning på over 13 mia. kroner, oplyser rejsebranchens nyhedsbrev Take Off.

Det beløb overgår sågar Wonderful Copenhagen ellers ambitiøse mål om at have en turismeomsætning for 12 mia. om året, som det blev fremsat i regionens turismestrategi for 2003-2005.

Wonderful Copenhagen vurderer, at også 2005 og 2006 bliver gode turismeår, men bekymrer sig alligevel over, at der herefter ikke er større begivenheder i kalenderen.

Den benhårde konkurrence mellem Europas storbyregioner betyder, at turismen i Hovedstaden - trods den positive udvikling - kun lige akkurat er fulgt med væksten i turismen i Europas øvrige storbyer.

Bedre økonomiske konjunkturer i de lande, København henter sine turister fra, er en del af forklaringen på fremgangen i år. Men også flere lavprisfly har fået København som destination. Det betyder bedre og billigere tilgængelighed og dermed flere kunder til byen.

Mens de københavnske hoteller har haft fremgang har konkurrencen ramt hårdt blandt hotellerne i Frederiksborg og Roskilde amter. Det betyder, at hovedstadsregionen som helhed kun får en vækst på ca. 5%, dog en rekord på 6,7 mio. kommercielle overnatninger. Det svarer til 13,2 mia. kroner i omsætning, hvortil kommer en omsætning på 2,7 mia. kroner fra endagsturister.

Fremgangen i regionens turismeomsætning kan omregnes til 1.076 nye fuldtidsjobs.

På kanten af det nye år ser det ud til at fremgangen for Københavns turisme fortsætter i 2005 - baseret på bl.a. antallet af anmeldte kongresgæster og krydstogtskibe samt de større transportørers vurderinger.

Wonderful Copenhagens målsætninger for turismen i og omkring den danske hovedstad er blandt andet, at kunne tilbyde Skandinaviens mest oplevelsesrige ferie, når det gælder familieturisme og på områderne golf- og kulturturisme. København skal være en af de 10 mest efterspurgte destinationer i Europa for storbyferie, og byen skal fastholde sin position som den største krydstogtdestination i Nordeuropa. Inden for erhvervsturisme er det et mål, at København skal være en af verdens 10 største byer for internationale kongresser.



sbh@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen