Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Rekordår for Aller Press

Fremgang Danmarks største udgiver af ugeblade og magasiner, Aller Press, har fremlagt det bedste regnskab i koncernens historie. Den offensive strategi med nye magasiner, lavere omkostninger og forbedret økonomi i trykkeri skaber fremgangen.

Ugebladskoncernen Aller Press A/S høster nu frugterne at det historiske strategiskifte for to år siden med aggressiv lancering af en stribe nye magasintitler. I det netop fremlagte regnskab for 2003/2004 er koncernen gået frem på stort set alle fronter og kan fremvise det bedste resultat i historien.

Sidste år fik Aller Press, der er en del af Carl Allers Etablissement, vendt underskud til overskud, takket være forbedret økonomi i det ny trykkeri. I år er resultatet efter skat forbedret yderligere med 95 mio. kr. og er nu oppe på 120 mio. kr.

Meget tilfreds
»Vi er meget tilfredse,« erklærer adm. direktør, Pål Thore Krosby, der samtidig kan glæde sig over, at Aller Press er gået frem i markedsandele på både magasin-fronten og for ugeblade og har nu henholdsvis 15 og 72 procent. Oveni er annonceindtægterne forbedret neto med 11 procent i foråret og tilsammen er omsætningen steget med knapt seks procent til 1.047 mio. kr.

Ifølge Pål Thore Krosby skyldes fremgangen fire ting, som overordnet har givet effekt:

Det nye trykkeri, som efter store startvanskeligheder i 2002 endelig giver overskud.

Den aggressive konkurrencestrategi med satsning på nye magasin- og ugebladstitler har taget markedsandele fra konkurrenten Bonnier og tillige holdt Egmont og Benjamin i ave.

En mere rationel drift internt i Aller Press.

En mere motiverende medarbejderpolitik, som tillige har det langsigtede mål, at fjerne det støvede og konservative image, der har klæbet til den over 130-årige bladudgiver i Valby.

Aller Press lancerede i 2004 fem nye magasintitler - Psykologi, Q, 7 TV DAGE, Living Design+ og Looks. Sidstnævnte er dog allerede blevet lukket, men det skal kun opfattes »positivt« og som et udtryk for den nye dynamiske strategi, mener Pål Thore Krosby.

»Det handler om modet til at prøve nyt. De mange nye titler er en investering i markedet og det er en del af strategien, at vi også skal kunne lukke blade. Ikke at det er et mål i sig selv, men i fremtiden kommer du også til at se, at vi prøver nye ting af,« siger han.

Et blad som Living Design+ går eksempelvis efter at hindre konkurrenten Bonnier, der udgiver Bo Bedre, i at sidde for tungt på boligfronten.

Vigtigt marked
»Den del af markedet synes jeg, det er vigtigt at være en del af. Det handler ikke bare om lønsomhed, men om strategisk positionering. Og Living Desing+ er derfor sat i søen for også at give modstand til Bonnier,« siger Krosby og påpeger, at man skal se på Allers samtlige 17 bladtitler, når man vil måle effekt og position.

Aller Press henter dog fortsat 80 procent af sine indtægter fra ugebladsdelen. Og sammen med magasinerne når koncernen ud til godt 2,5 mio. danskere hver uge.

De positive tal fra det seneste regnskabsår, som blev afsluttet den 30. september, bliver dog sandsynligvis en foreløbig rekord, der ikke lige lader sig gentage

»Nej, jeg tror ikke vi kan få samme kanon fremgang næste år. Men den strategi, som vi har lagt, opretholdes. Og kan vi holde det nuværende niveau, så ser det fornuftigt ud. Men vi er ikke suveræne i markedet. Og Egmont, Bonnier og Benjamin er meget dygtige konkurrenter. Det undervurderer vi ikke.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen