Berlingske Business

Reklamebureauer i dyb krise

Halvering: Reklamebranchens krise fortsætter, mener branchens formand. Ifølge erhvervslivet må reklamebranchen indstille sig på en hestekur, der ikke er set værre i 16 år. På et halvt år er erhvervslivets køb af reklamer halveret.

Aldrig har der været så stille derude i reklamejunglen. De før så høje brøl om at købe varer er ikke bare stilnet af, de er halveret i styrke.

Fra juli til december 2001 bragte TV, aviser og ugeblade reklamer for 1,3 mia. kr. I de samme månder året før lød regningen på 2,6 mia. kr., opgør foreningen ReklameForum.

Tallene tyder på, at reklamebureauerne står foran den værste krise i flere årtier.

»Reklamebureauerne er de første til at mærke det, når der kommer en krise,« siger formanden for reklamebureauernes brancheforening DRRB, Søren Kyllebæk.

Ifølge foreningen var sidste år et »sort år«, og intet tyder på, at lyset tændes lige med det samme. Årsagen er, at erhvervslivet og det offentlige skærer ned i reklamebudgetterne.

»Faldet fortsætter. Jeg tror, at det vender i løbet af årets sidste tre måneder,« siger Søren Kyllebæk.

Han håber dog på, at året i år kan gå så godt, at den samlede branche kommer ud af det med nulvækst.

En Gallup-undersøgelse tyder dog ikke på, at der er plads til optimisme. Gallups rundspørge til de 200 største annoncekøbere i erhvervslivet og det offentlige siger ligeud, at væksten i reklamebudgetterne i år bliver den mindste i 16 år.

Branchenforeningens Søren Kyllebæk, der også er direktør for den store amerikanske bureaukæde Omnicoms danske aktiviteter i reklamebureauet DDB, har selv udskrevet en lang række fyresedler, da to af gruppens danske bureauer lukkede.

»Vi er stadig 160 i DDB-bureauerne. Det er nu ganske meget efter danske forhold,« siger Søren Kyllebæk. Sidste år opgjorde Dansk Annoncørforening DDBs medarbejdertal til 231.

De fleste af reklamebureauerne vil ikke tale om krisen. Det højprofilerede københavner-bureau La Familia måtte for nylig bekende, at det fyrede endnu syv medarbejdere. Bureauet er på kort tid reduceret fra godt 50 til 34 medarbejdere. Ifølge en opgørelse fra PR-bureauet Burson-Marstellers har den amerikanske PR-branche fyret en femtedel af medarbejderne.

»Tendenserne fra USA rammer Danmark med lidt forsinkelse,« siger brancheforeningens Søren Kyllebæk.

»De bureauer, der betjener det offentlige og store mærkevarekoncerner får det svært,« vurderer direktør Jesper Højberg, reklamebureauet Advice, der sidste forår afskedigede en lang række medarbejdere.

»Der er jo ikke mange aktiviteter igang i erhvervslivet lige nu, men vi skal ikke afskedige nogle i år,« siger Jesper Højberg.

Ingen har endnu et samlet overblik over, hvor slemt det står til i reklamebranchen, der udover en håndfuld helt store bureauer består flere hundrede mindre virksomheder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen