Berlingske Business
09:30Genmab falder før årsregnskab 

Reklame-guru: Lys fremtid

Han var manden, der forudsagde de seneste tre års recession i reklamebranchen. Nu erklærer Martin Sorrell, øverste chef bureaugruppen WPP, at der er grund til optimisme. Undtagen for aviser og magasiner.

Når medieguruen Martin Sorell taler, så bliver der for alvor lyttet. Og det i hver en afkrog af mediebranchen. Han står ikke alene i spidsen for WPP - verdens næststørste reklame- og marketingsbureau-gruppe, der herhjemme ejer Mediaedge:cia og Mindshare. Det var også ham, der i sin tid forudsagde de seneste tre års recession på reklamefronten. Og tilmed i samme åndedrag bekendtgjorde, at først når vi nåede frem til EM i fodbold 2004, De Olympiske Lege og det amerikanske valg ville udviklingen begynde at vende.

Alt sammen fuldstændig korrekt.

Nu har han talt igen. Med store ord og lover, at media- og reklamebureauerne har grund til at være optimistiske.

Optimisme
I en større artikel i britiske Independent erklærer han, at »fremtiden tegner lys«.

»Særligt vil internet-annoncering fortsætte med at vokse og ikke mindst udviklingen af interaktive reklamer vil accelerere,« siger han.

Martin Sorrell er i den forbindelse meget optaget af nye prognoser, der forudser, at interaktive reklamer vil overhale annoncering i »gammeldags« magasiner i USA, når vi når frem til 2007.

»Jeg tror til gengæld, at den udfordring, som avis- og magasin-udgiverne står foran, vil blive større og større,« advarer han.

Og måske mest overraskende, så vurderer han, at periodiske tidsskrifter - altså magasiner og ugeblade - vil komme under endnu større pres end dagblade.

»Jeg læser stadig færre ugeblade og magasiner. Jeg følger i øvrigt ikke længere markedet via Financial Times - jeg får min viden fra Bloomberg aftenen forinden. Så hvorfor skulle jeg overhovedet kunne holde ud at vente på Fortune, Business Week eller The Economist. Svarer er sandsynligvis nej,« siger Martin Sorell til the Independent.

Med til at forstå betydningen af hans ord hører, at hans egen virksomhedsgruppe med en stribe reklame- og mediabureauer, alene i Storbritannien står bag hver femte af alle annoncer der optræder i samtlige medier. Hans årsløn er to millioner pund (godt 22 mio. kr.) og personligt er han netop kåret som den niende mest indflydelsesrige person i britiske medier.

Fantastisk arbejde
I det usædvanlige interview roser han i øvrigt britiske ITV og mener dagbladet The Independent har gjort et »fantastisk arbejde« ved omlægningen af avisen til tabloid, men er til gengæld mere tvivlende over for The Times som fulgte efter.

»Der er mere blandede holdninger til det. Men personligt kan jeg som læser godt lide den kompakte udgave.«

Sorrells optimisme gælder altså ikke på alle fronter og han advarer om, at når præsidentvalget i USA er overstået, så vil problemer med det amerikanske budgetunderskud og den svage dollar slå igennem.

Endelig har han stærk tiltro til voldsomt vækst i reklame- og media-omsætning i udviklingslande - ikke mindst Kina og Indien.

Af samme grund har WPP for nylig købt reklamebureauer op i Kina og står i øjeblikket med ønske om at erhverve Grey Global

Hvorvidt købet gennemføres er ikke sikkert, men ifølge The Indenpendent behøver WPP egentlig ikke at gennemføre flere opkøb for at sikre sig vækst i de spirende markeder. WPP er er store nok i sig selv.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen