Berlingske Business

Regeringen strammer apotekernes tøjler

Regeringen har bebudet strammere regler for apotekerne og lovet glasklar gennemsigtighed i branchen.

To gange på et halvt år har artikler i Berlingske Tidende om rabatter i apotekersektoren fået regeringen til at bebude strammere kurs over for landets knap 300 apotekere.

I en serie artikler i efteråret kulegravede Berlingske Tidende området og beskrev, hvordan op mod 40 procent af omsætningen på apoteker kan stamme fra rabatter, som apotekerne helt lovligt får af grossisterne.

Det er ulovligt for apoteker at give rabat direkte til kunderne. Men apotekerne må gerne gå rabat af grossisterne. Disse prisnedslag over for apotekerne kaldes omkostningsbestemte rabatter og er fuldt lovlige. Men omfanget af de omkostningsbestemte rabatter er uklart.

I opgøret med rabatjunglen har regeringen bebudet strammere regler og lovet glasklar gennemsigtighed i apotekerbranchen.

Det skete i forbindelse med forhandlinger om finanslovsforlig på sundhedsområdet for to måneder siden.

Løfte fra regeringen
På baggrund af Berlingske Tidendes artikelserie fik Lone Møller (S) et løfte fra regeringen om, at der i det kommende år skal fokuseres på økonomien i medicinsektoren. Løftet mundede ud i følgende passus i lovteksten:

»Partierne har taget til efterretning, at regeringen vil sikre en større klarhed og gennemsigtighed i rabatsystemet ved en opstramning og præcisering af reglerne om omkostningsbestemte rabatter til apotekerne, herunder gennem indførelse af nye regler om regnskab og revision«.

Ud over de omkostningsbestemte rabatter er apotekerne som afdækket i Berlingske Tidende i sidste i løbet af i år blevet dybt engagerede i at sende penge videre til selskaber, der er ejet af danske svineproducenter og grovvareselskaber. Formålet med selskaberne, der fungerer som svineproducenternes indkøbsfællesskaber, er udelukkende at formidle penge fra apoteker og grossister videre til landmændende. Ordningen vil let kunne overføres til området for human-medicin.

»Det understreger endnu engang, at der skal strammes op på området,« siger Lone Møller.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen