Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Rederi tiltales efter dødsulykke

Rederiet T & C A/S i Svendborg er blevet tiltalt i sagen om fragtskibet "Thor Emilie"s forlis i Middelhavet, som kostede seks søfolk livet.

Det oplyser konstitueret politimester Klaus Holten Kristensen i Svendborg Politi.

Samtidig har anklagemyndigheden besluttet at opgive sagen mod rederiets administrerende direktør, en befragter, samt kaptajnen på skibet, der som den eneste overlevede eksplosionsulykken.

Anklagen mod rederiet drejer sig om en overtrædelse af lov om sikkerhed til søs, idet dokumenterne om lasten ikke blev kontrolleret tilstrækkeligt grundigt.

Coasteren forliste den 17. februar 2000. Ved forliset omkom fem filippinske søfolk og en 29-årig maskinmester fra Horsens.

I rederiet siger administrerende direktør Per Nykjær Jensen: - Jeg er utroligt glad for, at ingen enkeltpersoner vil blive gjort ansvarlige for ulykken.

»Politiets foreløbige undersøgelser bekræfter jo i virkeligheden det, som Søfartsstyrelsen kom frem til, da de udarbejdede deres ulykkesrapport for et års tid siden. Til gengæld forstår jeg ikke helt, hvis vores selskab kan holdes ansvarlig for forliset.«

Rederidirektøren har tidligere givet det multinationale selskab Glencore med hovedsæde i Schweiz ansvaret for forliset. Han tolker nemlig Søfartsstyrelsens undersøgelser således, at det schweiziske firma bevidst undlod at fortælle den danske kaptajn, at hans coaster skulle sejle med det højeksplosive zink skimming i stedet for det ufarlige materiale zink ore.

Rederidirektøren erkender dog, at man ikke havde den store indsigt i at sejle med kemisk materiale. Det skyldtes, at "Thor Emilie" var det eneste af rederiets skibe, som var bygget til at transportere ufarlige kemiske rester.

»Vi havde ikke det nødvendige branchekendskab, og om det er vores uerfarenhed, der er blevet udnyttet af Glencore, ved jeg ikke,« forklarer Per Nykjær Jensen.

Hvis rederiet dømmes, vil det få konsekvenser for, hvordan rederier i fremtiden skal tackle kemisk materiale rundt på verdenshavene, mener direktøren.

»Det vil betyde, at det i fremtiden vil være nødvendigt at sende en kemiker af sted, når man skal transportere kemisk stof. Ellers risikerer rederen at blive snydt. Man kan tilsyneladende ikke stole på, hvad der bliver oplyst i dokumenter. Hvis vi får en del af ansvaret, vil det rykke ved en over hundrede år gammel regel om, at det altid er afskiberens pligt at beskrive en last korrekt,« siger Per Nykjær Jensen.

Ifølge Nykjær Jensen vil en forestående voldgiftssag i London formentlig kaste lys over, hvem der bærer ansvaret for forliset. Det er Svendborg-rederiet som har anlagt sagen mod det schweizisk baserede firma.

Her har de krævet 1,6 milliarder kroner i erstatning fra Glencore. Om T & C får medhold i sagen vil vise sig, når den kommer for i september.

Hos Svendborg Politi har konstitueret politimester Klaus Holten Kristensen lovet at forfølge sagen hele vejen. Derfor venter man i øjeblikket på svar fra de franske og schweiziske myndigheder, som også er involverede i efterforskningen af den tragiske skibsulykke. De to lande har endnu ikke besluttet, om der kan rejses straffesag mod de to franske firmaer og/eller det schweiziske firma.

Forliset skete, da "Thor Emilie" var på vej mod Porte Vasme på Sardinien. Ifølge søulykkerapporten var det en gnist, som antændte de brint-dampe, der blev dannet i lastrummet. Den halvandet år gamle rapport peger på, at brinten blev udviklet, fordi lasten var blevet påvirket af vand, da coasteren blev lastet i den franske havneby Dunkerque. Gnisten og brinten førte til en eksplosion, som blæste skibets bund ud og fik "Thor Emilie" til at synke på under et minut.

Hverken kaptajnen, befragteren eller direktøren handlede med "en sådan særlig grad af uforsigtighed", at det er nødvendigt at rejse tiltale mod disse som enkeltpersoner, vurderer Svendborg Politi. Til gengæld er der altså grundlag for at rejse en straffesag mod rederiet.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen