Berlingske Business
17:42

Q8 plaget af underskud

Priskrig og tab på lagre og kunder giver Q8 underskud for andet år i træk.

Olieselskabet Q8 har svære problemer med at tjene penge.

Sidste år blev det til et underskud på 116 mio. kr. mod et minus på 130 mio. i regnskabsåret 2000/01.

Undskyldninger er der mange af. Store prisfald på de internationale oliemarkeder, især efter den 11. september 2001, har kostet store tab på Q8s varebeholdninger.

Også tab på kundetilgodehavender er øget, ligesom prisniveauet på olie og benzin har øget omkostningerne til kredit til kunderne.

Endvidere henviser ledelsen til, at der er hård konkurrence på benzin- og oliemarkedet i Danmark med regionale priskrige og et højt rabatniveau, som presser indtjeningen.

Endelig har Q8 haft ekstraordinære omkostninger til forureningssager.

På positivsiden konstaterer Q8, at QvikTanken, hvor bilister kan tanke og betale direkte ved standeren og dermed få en lavere benzinpris, er blevet populær, og salget derfra er stigende.

At kunderne ikke går ind i Q8-butikker for at betale er imidlertid ikke gået ud over salget af andre varer. Det er nemlig stigende.

»Den positive udvikling i indtjeningen fra butik, bilvask og Q8s egen montørservice fortsætter og er områder, som Q8 også fremover vil satse på,« skriver ledelsen i regnskabet.

Ledelsen regner med at det nye år vil blive væsentligt bedre, men det forudsætter stabile oliepriser og forbedret indtjening på olie.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen