Berlingske Business
10:54Danskerne er ikke bange for at købe stort ind for tiden

Provinsaviser i ny alliance

Nordjyske Stiftstidende og Fyens Stiftstidende forlader Metropolsamarbejdet og går i annonce-alliance med Jyllands-Posten og Politiken. Nu er Metro et samarbejde mellem Århus Stiftstidende, JydskeVestkysten og Berlingske Tidende.

Med et skift til det modsatte ringhjørne har Nordjyske Stiftstidende og Fyens Stiftstidende trukket nye fronter i den for læserne mere usynlige del af dagbladskrigen, som handler om annoncørernes gunst.

De to store provinsaviser forlader samarbejdet med Berlingske Tidende, Århus Stiftstidende og JydskeVestkysten. I stedet vil de to aviser nu indgå i et annoncesamarbejde med akse-magterne i dansk dagpresse; Politiken og Jyllands-Posten.

Rollerne byttet om

Med de to provinsdagblades beslutning er der byttet om på rollefordelingen i dagbladskonkurrencen. Nu er det Berlingske Tidende, som står næsten alene, en rolle som Jyllands-Posten havde op gennem 1990erne.

Gennem opkøbet af De Bergske Blade i det nordvestjyske område og en tæt alliance med provinsaviserne i landets fire største provinsbyer sikrede Berlingske Tidende sig tætte alliancer i provinsen. Med Berlingske Tidende og de fire store regionale aviser var annoncørerne sikre på at nå 1,4 millioner mennesker om søndagen.

Over 25 procent af den læserskare bliver nu barberet af, når der kun er Århus Stiftstidende og JydskeVestkysten tilbage i samarbejdet med Berlingske Tidende. Førstnævnte er 90 procent ejet af Det Berlingske Officin, som også ejer halvdelen af JydskeVestkysten. Det forsatte samarbejde rammer godt en million læsere om søndagen.

Ingen søvnløse nætter

Adm. direktør og ansvarshavende chefredaktør Karsten Madsen, Berlingske Tidende, mener, at nordjydernes og fynboernes faneflugt først og fremmest rammer de to tilbageværende provinsaviser i Metropolsamarbejdet.

»Det er et logisk og fornuftigt annoncesamarbejde, hvor man meget tæt dækkede de syv-otte største byer i Danmark, som nu forsvinder. Men for Berlingske Tidende giver det også en frihed, og med 500.000 købedygtige læsere i hovedstadsområdet har vi stadig et attraktivt produkt, så det er ikke noget, der giver søvnløse nætter,« siger han.

Nok er det rigtigt, at Berlingske Tidende nu står tilbage i en alliance, der kun omfatter de aviser, man ejermæssigt er i familie med. Men den familie er ifølge Karsten Madsen en solid base.

»Det er rigtigt, at vi kun har familien tilbage. Men med B.T., Weekendavisen og De Bergske Blade er det altså en familie, som tæller 1,6 millioner læsere,« siger Karsten Madsen.

Pragmatisk beslutning

Chefredaktør Egon Tøttrup, Fyens Stiftstidende, mener ikke, at de ændrede samarbejdsrelationer på annonceområdet skal overfortolkes. For hans avis er der primært tale om en pragmatisk beslutning, fordi det nye annoncesamarbejde efter hans opfattelse giver en bedre dækning i de fire største byer og en større fleksibilitet for annoncørerne.

»Det er et skift af samarbejdspartnere og ikke et allianceskift. Her på det seneste har der udviklet sig en ny tradition i dagbladsbranchen om, at man arbejder sammen på kryds og tværs om alt muligt. Det sker ud fra sunde markedsøkonomiske interesser, snarere end gammeldags alliance-relationer,« siger Egon Tøttrup.

Han henviser til trykkerisamarbejdet mellem Politiken og Berlingske Tidende, til samarbejdet om web-sitet Jobzonen, som omfatter Jyllands-Posten og Berlingske Tidende og aftalen mellem Politikens Hus og Det Berlingske Officin om et fælles elektronisk arkiv.

Det nye annoncesamarbejde får ifølge Egon Tøttrup heller ingen indflydelse på det redaktionelle samarbejde mellem de fire store provinsaviser, der i fællesskab driver bureauet 4S.

Dog vil søndagssektionen JobDanmark blive nedlagt, da samarbejdet om jobannoncer ophører, når Fyens Stiftstidende og Nordjyske Stiftstidende udtræder af Metropol-samarbejdet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen