Berlingske Business

Produktiviteten stiger i Danmark

Danske virksomheder er blevet syv procent mere effektive fra 2000 til 2003. Det viser en opgørelse over produktivitetsudviklingen fra Danmarks Statistik.

I forhold til de store effektiviserings- og automatiseringsbølger i 60'erne og 70'erne er niveauet ikke prangende, men i lyset af at dansk økonomi i de senere år har været i slæbegear, er udviklingen pæn. Fra 1966 - 2003 er produktiviteten vokset med 2,8 procent om året i snit, mens stigningen de seneste år har ligget på 2,2 procent årligt. Det hører med til billedet, at produktiviteten især steg i 60'erne og 70'erne, mens kurven er fladet ud omkring de to procent i de senere år.

De drivende faktorer er løbende effektiviseringer i virksomhederne, it og øget uddannelsesniveau.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen